Bioboeren Achterhoek: ‘Meer invloed op de prijs’

Groentetelers Erik Smeenk en Wilma Kraaij stellen het ‘Achterhoek Pakket’ samen voor Bioboeren Achterhoek, actief in Oost-Gelderland.

De gezamenlijke afzet van Bioboeren Achterhoek neemt jaarlijks toe. Afgelopen halfjaar was sprake van een groeisprong vanwege de coronacrisis. De bestellingen namen enorm toe en de verwachting is dat in ieder geval een deel van de nieuwe klanten blijft bestellen bij de biologische boeren. De biologisch ondernemers werken intensief samen met vervoerder Distreko, die verantwoordelijk is voor de bestellingen, het vervoer en de financiële afwikkeling.

Afzet in regio verreweg het belangrijkst voor deze telers

Erik Smeenk en Wilma Kraaij zijn sinds de start van hun groentebedrijf in 2000 actief betrokken bij de Achterhoekse keten. Op het voormalige varkensbedrijf in het Gelderse Wehl telen zij op 6,5 hectare een breed scala aan groenten, met de nadruk op wintergroenten.

In de eerste jaren zetten zij vooral af aan de biologische groothandel. Inmiddels is afzet in de regio verreweg het belangrijkst. Smeenk en Kraaij verkopen aan huis, zetten samen met Bioboeren Achterhoek af via Distreko en leveren nog zo’n 25% aan de groothandel.

Lees ook: Het succes en de uitdagingen van korte ketens

240 pakketten per week

Sinds eind 2019 stellen zij groente- en fruitpakketten, het zogeheten Achterhoek Pakket, voor consumenten samen. Dit hebben zij overgenomen van Distreko. Nu worden 240 pakketten per week verkocht die via Distreko naar afhaalpunten in de regio worden gebracht. Door de coronacrisis is de belangstelling voor deze pakketten toegenomen. Dit afzetsegment was afgelopen halfjaar goed voor 40% van hun omzet. In de pakketten zitten hoofdzakelijk producten van de leden van Bioboeren Achterhoek.

Op ons bedrijf kunnen en willen wij niet meegaan in schaalvergroting

Volgens Smeenk is in de biologische landbouw sprake van schaalvergroting. Dat drukt de opbrengstprijzen. “Op ons bedrijf kunnen en willen wij niet meegaan in die ontwikkeling. Door samen te werken met collega’s en ons te richten op afzet in de regio hebben wij meer invloed op de prijs.” Kraaij: “Wij zitten nu zelf aan de knoppen en dat voelt goed. Het vraagt natuurlijk wel een actieve markthouding, maar dat ligt ons wel.”

Afspraken over bouwplan bioboeren

Uniek aan deze keten is dat de twaalf deelnemende bioboeren afspraken maken over hun bouwplan. Voor elk product is er een ‘hoofdteler’ en een ‘bijteler’. Smeenk en Kraaij zijn hoofdteler voor een aantal koolsoorten en bijvoorbeeld prei. Distreko koopt voor zijn afnemers in eerste instantie in bij de hoofdtelers. Als deze op een bepaald moment niet kunnen leveren, is de bijteler aan de beurt.

Kraaij: “Iedere ondernemer heeft zijn eigen belang, maar het gaat goed om hierover afspraken te maken. Je moet elkaar wel wat gunnen, en dat lukt in deze groep.”

Korte ketens lopen regelmatig vast op de logistiek en financiële afwikkeling. Smeenk: “Dat neemt Distreko van ons over. Daardoor bestaat onze club nog steeds. Sterker nog, we groeien elk jaar.”

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.