Skip to content

Boermarke gaat van zuivel naar 100% plantaardig

Boermarke is van een zuivelbedrijf naar een 100% plantaardig bedrijf gegaan in 2023. Het bedrijf mag zich dé uitblinker van het jaar in de eiwittransitie noemen.

Boermarke plantaardig

Reynier Varvik, mede-eigenaar van Boermarke. - Foto: Frank Uijlenbroek

Op bezoek bij Boermarke, want zij hebben een bijzondere stap gemaakt in 2023. Volgens de redactie van Food&Agribusiness en Eiwit Magazine dé uitblinker van het jaar in de eiwittransitie. Zelf ziet mede-eigenaar Reynier Varvik de stap naar plantaardig niet als een heel opvallende keuze. Boermarke ging van een zuivelbedrijf naar een 100% plantaardig bedrijf.

Boermarke begon als melkveehouderij met een ijstak. In bijna veertig jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot de grootste leverancier van private label in plantaardig en tot voor kort ook een speler in zuivel. In augustus kwam het nieuws dat Boermarke de zuiveltak heeft verkocht aan de Zuivelhoeve en zich volledig gaat focussen op plantaardig: yoghurt, ijs en kaas. Dat nieuws haalde naast de Nederlandse vak- en regionale pers ook de buitenlandse nieuwskanalen. Varvik: “Eigenlijk lag onbewust de focus al op plantaardig. Onze research & development-afdeling en sales zat al volledig op het verder brengen van ons plantaardig portfolio. Dit jaar hebben we alleen de bewuste keuze gemaakt om plantaardig als onze toekomst te zien.”

Van oudsher is Boermarke een zuivelbedrijf en vooral bekend van desserts. Het bedrijf stapte in de foodservice, met name in de desserts voor de out of home. Toen die markt kromp doordat ouderen langer thuisbleven wonen, zagen de broers Varvik dat er een nieuwe markt aangeboord moest worden. Dat deden ze in de retail en begonnen met het private label leveren voor supermarkten in Nederland. Dat groeide verder en ook het portfolio groeide mee. “Ons eerste private label-product was een kokosyoghurt voor een grote Europese supermarkt. Dat was meteen een plantaardig product en daarmee hebben we onze sporen verdiend. Smaak staat bij Boermarke altijd op één.”

Alleen nog maar plantaardig produceren

Door de jaren heen ging Boermarke steeds meer de plantaardige kant op. “Eerst draaiden we plantaardige productie op één ochtend in de week. Dat groeide snel en we hadden uiteindelijk een halve week nodig om aan de vraag te voldoen. We haalden de helft van onze omzet uit plantaardig, maar merkten ook dat we niet konden doorgroeien met plantaardig als we onze zuiveltak zouden behouden. Daarom is halverwege dit jaar de keuze gemaakt om alleen nog maar vegan producten te gaan produceren.”

Boermarkeplantaardig2
Foto: Hans Prinsen

Binnen drie jaar wordt de gehele zuiveltak uitgefaseerd en ondergebracht bij de Zuivelhoeve. De merknaam Boermarke zal daarom ook uit de schappen verdwijnen. Dat doet ergens wel pijn, vertelt Varvik, maar het maakt ook ruimte vrij om verder te innoveren en volledige focus te hebben op de categorie met groeipotentie . “Wij zijn de grootste plantaardige zuivelproducent van Nederland. Daarmee maken wij onderscheid. Als we voor zuivel hadden gekozen, hadden we nooit kunnen excelleren met de FrieslandCampina’s van deze wereld als onze concurrent.”

Plantaardig is de toekomst en overheden en supermarkten gaan daar steeds meer op inzetten is mijn verwachting

Dat betekent nog niet dat het makkelijk is. “We hebben er veertig jaar over gedaan om onze zuiveltak op te bouwen. Dat moeten we nu in drie jaar op gaan vangen met de plantaardige tak. Ik ben ervan overtuigd dat dit lukt, want er is veel vraag naar goede plantaardige producten.” Dat de markt in een dipje zit, vormt volgens Varvik geen grote problemen. Met lekkere producten en juiste voedingswaardes denkt hij dat plantaardig weer gaat groeien en daar wil zijn bedrijf aan bijdragen. “Ik ben ervan overtuigd dat de markt weer aan gaat trekken. Plantaardig is de toekomst en overheden en supermarkten gaan daar steeds meer op inzetten is mijn verwachting. Wij sorteren nu al voor hierop.”

Europese ambities van Boermarke

Door de focus op plantaardig te leggen, is er ook meer duidelijkheid gekomen voor partners en voor het bedrijf. “We hebben een duidelijke doelstelling: binnen drie jaar liggen onze producten in alle supermarkten van Europa.” Boermarke is hiermee al een eind op weg. De plantaardige zuivelvervangers liggen al in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, België en Denemarken in de supermarkten. In Italië en Spanje zijn de eerste orders binnen. Varvik: “In Nederland liggen onze producten bij alle supermarkten onder private label.”

“Ik geloof ook niet dat je plantaardig ‘er even bij’ kunt doen. Als je goede producten wil maken, en dan bedoel ik lekkere, betaalbare en gezonde producten, dan moet de gehele focus daarop liggen. Boermarke maakt hierin een duidelijke keuze en dat wordt ook gewaardeerd door onze klanten.”

Ik geloof ook niet dat je plantaardig ‘er even bij’ kunt doen

De waardering is iets waar Varvik geen rekening mee had gehouden. “Natuurlijk wisten wij dat we een goede keuze maakten, maar dat zoveel andere bedrijven ons complimenteerden met deze stap had ik niet verwacht.” De mede-eigenaar zegt alleen maar positieve reacties te hebben ontvangen op het nieuws en dat anderen het bedrijf een voorloper noemen. Ook de retail-klanten spreken hun waardering uit voor de keuze en zijn blij met een ‘dedicated’ bedrijf voor plantaardige zuivelvervangers van Nederlandse bodem.

Lekkere, gezonde en betaalbare producten

2024 wordt het vegan jaar voor Boermarke. De kern blijft hetzelfde: lekkere producten maken en die ook nog eens betaalbaar zijn. Daarbij komt ook de gezondheid van hun producten meer onder de aandacht. Volgend jaar gaat het bedrijf verder inzetten op voedingswaarde. Het introduceert bijvoorbeeld een kaasvervanger op basis van bloemkool, dat is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de plantaardige oliën waar het product nu voornamelijk uit bestaat. “Voor Boermarke is er niet heel veel veranderd in feite. We hebben onszelf een nieuwe uitdaging gegeven en daar gaan wij 100% voor.”

Bekijk de gehele lijst: Dit is de Top 10 Eiwit Uitblinkers 2023

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin