Skip to content

Britten stellen regels voor reclame ongezond eten uit

De Britse regering heeft nieuwe eisen voor de promotie van ongezonde voedingswaren deels uitgesteld.

Nieuws
Food
Foto: ANP premium

Foto: ANP

De Britse regering heeft nieuwe eisen voor de promotie van ongezonde voedingswaren deels uitgesteld. Dat is volgens Londen nodig vanwege de “nooit voorgekomen wereldwijde economische situatie en om de sector meer tijd te geven om zich voor te bereiden op de beperkingen op adverteren”.

De regels maken deel uit van het beleid om obesitas bij vooral jongeren te bestrijden en de volksgezondheid te verbeteren. Een voor 1 oktober gepland verbod op aanbiedingen, zoals twee voor de prijs van één, met producten die te veel vet, zout of suiker bevatten, gaat voorlopig de ijskast in. Ook het gratis bijvullen van cola en andere softdrinks in bijvoorbeeld fastfoodrestaurants mag voorlopig doorgaan. Minder gezonde producten mogen vanaf oktober echter niet meer in het zicht bij de kassa’s of elders in een winkel worden geplaatst.

Watershed uitgesteld

Een verbod op tv-reclame voor ongezonde producten voor 21:00 uur, in het Verenigd Koninkrijk aangeduid als de ‘watershed’, is uitgesteld tot op zijn vroegst 1 januari 2024. Dat heeft meer te maken met het niet op tijd rondkomen van de vereiste wetgeving, legt de informatiedienst van de overheid uit.

Staatssecretaris voor volksgezondheid Maggie Throup: ‘’We blijven vastberaden om er alles aan te doen om mensen te helpen een gezonder leven te leiden. De regels uitstellen biedt ons de gelegenheid om de gevolgen voor de consumenten te begrijpen tegen de achtergrond van de economische situatie. Het winkelend publiek kan blijven profiteren van aanbiedingen op alle voedingswaren, inclusief gezondere voeding die niet in de originele beperkingen was meegenomen.”

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin