Skip to content

Consument besteedt meer aan voedingsmiddelen

Dit terwijl consumenten in zijn totaliteit minder geld uitgeven.

Updated on:
Politiek & Beleid
Nieuws
Voedingsmiddelen afrekenen in een supermarkt. - Foto: ANP

Voedingsmiddelen afrekenen in een supermarkt. - Foto: ANP

Consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw meer geld uitgegeven aan voedingsmiddelen, dranken en tabak dan in dezelfde periode een jaar geleden. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van het CBS. Dit terwijl consumenten in zijn totaliteit minder geld uitgeven.

Omdat mensen minder buiten de deur (kunnen) doen, wordt meer in huis gehaald, zo verklaart een woordvoerder van het CBS. Consumenten hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 8,5% minder besteed dan een jaar eerder. Aan voedingsmiddelen, dranken en tabak besteedde consumenten echter 4,8% meer. Deze trend van meer geld uitgegeven aan voedingsmiddelen, dranken en tabak was vorig jaar ook al het hele jaar te zien.

Trendbreuk

Alleen afgelopen maart was er een kleine trendbreuk te zien, en werd juist iets minder geld (-0,6%) besteed aan voedingsmiddelen dan een jaar eerder. Een woordvoerder van het CBS licht toe dat dit niet zozeer is omdat de uitgaven zo daalden, maar omdat maart vorig jaar er een piek was in de voedingsmiddelenconsumptie omdat mensen hamsterden.

Tegenover de toenemende consumptie binnenshuis staat overigens een gigantische daling buitenshuis. Horecacijfers zijn er nog niet over het eerste kwartaal van dit jaar, maar in het laatste kwartaal van vorig jaar was de horeca-omzet meer dan de helft minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Economie krimpt

Uit de CBS-kwartaalcijfers blijkt dat de economie in zijn geheel nog krimpende is. Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het eerste kwartaal van 2021 met 0,5 procentpunt gekrompen ten opzichte van een kwartaal eerder. Dat wordt vooral veroorzaakt door een daling van de consumptie door huishoudens en overheid.

Het ondernemersvertrouwen is echter voor het eerst sinds de coronacrisis weer voorzichtig positief, zo blijkt uit de CBS-cijfers. Met name ondernemers in de bouw en groothandel zijn weer optimistisch over het perspectief.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin