Skip to content

Consument ziet eiproduct gemaakt met precisiefermentatie zitten

Onderzoekers onderzochten in opdracht van het bedrijf Formo de consumentenacceptatie van met precisiefermentatie gemaakte eiproducten.

Nieuws
Food
Wetenschappers ontdekten al eerder dat mensen die inname van dierlijke producten proberen te verminderen minder snel eieren en zuivel vermijden in vergelijking met andere dierlijke voedingsmiddelen. - Foto: Canva/gyro

Wetenschappers ontdekten al eerder dat mensen die inname van dierlijke producten proberen te verminderen minder snel eieren en zuivel vermijden in vergelijking met andere dierlijke voedingsmiddelen. - Foto: Canva/gyro

Onderzoekers van de Singapore Management University onderzochten in opdracht van het Duitse bedrijf Formo de consumentenacceptatie van met precisiefermentatie gemaakte eiproducten.

Hoewel een aantal bedrijven al bezig is met de productie van dergelijke eiproducten, was er nog geen onderzoek naar de consumentenacceptatie ervan. Formo produceert al langer met precisiefermentatie gemaakte zuivelproducten, zoals kaas. Het bedrijf heeft nu laten onderzoeken of consumenten eveneens warmlopen voor eiproducten die met de speciale techniek worden gemaakt. Het bedrijf is dan ook bezig om deze te introduceren op de markt.

Kansen voor eiproducten en precisiefermentatie

Wetenschappers ontdekten al eerder dat mensen die hun inname van dierlijke producten proberen te verminderen minder snel eieren en zuivel vermijden in vergelijking met andere dierlijke voedingsmiddelen. Het is dus waarschijnlijk dat eieren voor consumenten een van de moeilijkste voedselgroepen zijn om te vermijden. Dit wijst volgens de Singaporese onderzoekers zowel op de zwakke punten van de bestaande vervangingsproducten voor eieren als op de mogelijkheid dat eiproducten die gemaakt zijn met behulp van precisiefermentatie voet aan de grond kunnen krijgen bij consumenten.

Onderzoek in Duitsland, Singapore en VS

De onderzoekers vroegen ruim drieduizend consumenten in Duitsland, Singapore en de VS in een online enquête in hoeverre zij bereid waren om met precisiefermentatie gemaakte eiproducten te proberen en waarom. Ze kregen een lijst met dertien redenen waarom ze deze nieuwe producten zouden kopen. Redenen waren onder andere minder antibioticagebruik, beter dierenwelzijn, goede smaak, minder impact op het milieu, nieuwsgierigheid, prijs en gezondheid. 51-61% van de respondenten gaf aan deze producten te willen proberen, vooral vegetariërs en veganisten.

Verschil met acceptatie gefermenteerde alternatieve zuivel

Formo onderzocht in 2021 wat de consumentenacceptatie van zuivelproducten op basis van precisiefermentatie was: dat bleek 79% te zijn. De onderzoekers in het nieuwe onderzoek denken dat dit komt omdat reguliere kaas een bewerkt product is. Daardoor verwachten consumenten dat dit ook voor de diervrije alternatieven het geval is. Omdat kippeneieren echter niet bewerkt zijn, beschouwen consumenten gefermenteerde alternatieven als meer bewerkt. Dit kan het verschil in acceptatie tussen zuivel- en eiproducten verklaren.

Welzijn en gezondheid

Respondenten in Duitsland gaven vooral aan dat dierenwelzijn het belangrijkste was om de eipoducten te proberen, terwijl de deelnemers uit Singapore meer letten op gezondheidsaspecten. Nieuwsgierigheid was in alle drie de landen een acceptatiefactor.

Factoren die ook een positieve invloed hadden op acceptatie waren de mate van verstedelijking in de VS en leeftijd in Duitsland. Consumenten die al plantaardige eiervervangers aten, accepteerden het nieuwe eiproduct ook eerder.

Meer onderzoek nodig

De onderzoekers maken de kanttekening dat vervolgonderzoek nodig is om meer inzicht te krijgen in de consumentenacceptatie van precisiegefermenteerde producten. Ook moet worden gekeken hoe consumptie kan worden veranderd door ervaringen, framing en targeting. Een gedetailleerder onderzoek naar de verschillen tussen landen is eveneens nodig, net als onderzoek naar de invloed van demografie, voedingsidentiteit en consumptiegewoonten op de acceptatie.

Toekomstig onderzoek zou zich ook moeten richten op in hoeverre consumenten productclaims geloven, hoe dit hun verwachtingen van het product beïnvloedt en hoe deze factoren werken op de bereidheid om het te proberen en te kopen.

Snel delen

Liza Bruggeling
Liza Bruggeling

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin