Skip to content

Consumentenbond lanceert predicaat ‘Groene keuze’

De Consumentenbond heeft sinds vandaag niet alleen meer het predicaat Beste uit de Test en Beste Koop, maar ook Groene Keuze.

Nieuws
Food
De Consumentenbond lanceert het predicaat Groene Keuze om consumenten te helpen met het maken van duurzame keuzes. - Foto: Consumentenbond premium

De Consumentenbond lanceert het predicaat Groene Keuze om consumenten te helpen met het maken van duurzame keuzes. - Foto: Consumentenbond

De Consumentenbond heeft sinds vandaag niet alleen meer het predicaat Beste uit de Test en Beste Koop, maar ook Groene Keuze.

Met dit predicaat hoopt de Bond dat het makkelijker wordt om een duurzame keuze te maken.

De Consumentenbond kent het predicaat toe aan producten en diensten die op het testonderdeel duurzaamheid minimaal een 7 scoren. De onderzoekers kijken hiervoor naar de ingrediënten op de verpakkingen, gebruikte materialen en energieverbruik van de producten. Ook keurmerken worden in acht genomen op voedingsproducten. De bond hoopt met dit nieuwe predicaat producenten te stimuleren om duurzamere producten te maken.

Greenwashing

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Consumenten hebben grote behoefte aan eerlijke en onafhankelijke informatie over de milieu-impact van spullen. Claims van fabrikanten vertrouwen ze niet blindelings. Soms is dat terecht: er is veel greenwashing.” Het predicaat is net als alle andere onafhankelijk.

Loze kreten

In 2021 deed de Consumentenbond onderzoek naar Greenwashing in supermarkten, daaruit bleek dat niet alle claims op verpakkingen waardevol zijn. Kreten als ‘eco’, ‘natuurlijk’ en ‘voor een betere wereld’ zeggen volgens de Bond niks over duurzaamheid van het product. Zonnebrand is als eerste getest op duurzaamheid, later dit jaar volgen andere gebruiksvoorwerpen zoals stofzuigers.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin