Skip to content

Duitser let meer op herkomst voedsel en eet minder vlees

De Duitse consument let bij de aankoop van dagelijks voedsel op de regionale herkomst.

Updated on:
Business
Nieuws
De Duitse landbouwminister Julia Klöckner bij de presentatie van het rapport over de Duitse voedingsgewoonten. - Foto: ANP

De Duitse landbouwminister Julia Klöckner bij de presentatie van het rapport over de Duitse voedingsgewoonten. - Foto: ANP

De Duitse consument let bij de aankoop van dagelijks voedsel op de regionale herkomst en ook op het effect op het klimaat.

Dat is volgens landbouwminister Julia Klöckner de conclusie uit het nieuwe jaarlijkse onderzoek naar de voedingsgewoonten van de burgerij, het woensdag 19 mei gepresenteerde Voedingsrapport 2021 (‘Ernährungsreport 2021‘).

De regionale herkomst blijft van groot belang, blijkt uit de enquête; 82% ondervraagden geeft dat aan. Bij de aankoop van groente, fruit en ook eieren stellen de consumenten regionale productie op prijs. Bij deze levensmiddelen gaat het om 86% van de ondervraagden. Bij zuivel en vlees is regionale herkomst van groot belang voor 78% van de ondervraagden.

Lagere vleesconsumptie

Het merendeel (76%) heeft dagelijks groente en fruit op tafel. Ruim een kwart (26%) kiest elke dag ook voor vlees of vleeswaren. In 2015 zei 34% nog dagelijks vlees en vleeswaren te eten. Het aantal vegetariërs is in die tijd gestegen naar 10%. Nog eens 2% zegt veganist te zijn.

Uit gegevens van het landbouwmarktbureau AMI blijkt dat de vleesconsumptie per persoon in 2020 is gedaald naar 56,8 kilo. Dat is weliswaar niet veel minder dan in 2019, maar tien jaar eerder was het nog krap 63 kilo. De daling komt primair voor rekening van varkensvlees.

Er is veel belangstelling voor een dierenwelzijnslabel dat is gekoppeld aan consumptievlees. Voor 86% van de ondervraagden is het belangrijk of zelf zeer belangrijk dat er zo’n zegel komt.

Informatie over klimaateffect

Het aantal ondervraagden dat let op het klimaat- en milieueffect van hun voeding zit verder fors in de groei. Het onderzoek van dit jaar geeft dat 86% van de onderzoeksdeelnemers het belangrijk vinden dat hierover op de verpakking informatie beschikbaar is. Een jaar eerder was dat 76%.

Het representatieve onderzoek is uitgevoerd door opiniebureau Forsa onder duizend burgers.

Snel delen

Afbeelding
Wim Verseput

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin