Skip to content

Duurzame voeding vraagt om nieuwe ingrediënten

Hoe ontwikkel je duurzamere producten met innovatieve nieuwe ingrediënten? Dat was de vraag die centraal stond bij de FoodHack Wageningen meet-up bij het Unilever Foods Innovation Centre op de campus in Wageningen.

Updated on:
Achtergrond
Food
Foto's: Chris Polkamp

Foto's: Chris Polkamp

Hoe ontwikkel je duurzamere producten met innovatieve nieuwe ingrediënten? Die vraag stond centraal bij de FoodHack Wageningen meet-up bij het Unilever Foods Innovation Centre op de campus in Wageningen.

Diverse sprekers afkomstig van start-ups en scale-ups presenteerden hun oplossingen en deelden hun inzichten over hoe innovatieve ingrediënten kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van duurzamere producten. De bijeenkomst bood een platform voor ondernemers zoals Jasper Schouten van 1-2 Taste, Eugene Wang van Sophie’s BioNutrients en Edgar Suarez Garcia van Revyve om hun benaderingen en oplossingen te delen, die allemaal een gemeenschappelijk doel hebben: het stimuleren van innovatie op het gebied van ingrediënten om zo bij te dragen aan een duurzamere voedselindustrie.

Ruimte voor groei online ingrediënten markt

Er is nog veel ruimte voor groei op de online ingrediëntenmarkt, constateert Jasper Schouten van 1-2 Taste, een online marktplaats met inmiddels zo’n 120 aanbieders van ruim 2000 ingrediënten. Consumenten eisen gezondere producten, stelt hij, en daarom is er innovatie nodig op het gebied van ingrediënten. De uitdaging daarbij is dat kleine en middelgrote bedrijven moeite hebben met het inkopen van kleine hoeveelheden nieuwe soorten ingrediënten, terwijl leveranciers van ingrediënten moeite hebben met het bereiken van foodbedrijven. Uitdagingen waar grote foodbedrijven zoals Unilever geen last van hebben, zij kunnen namelijk gemakkelijk aan nieuwe ingrediënten komen. Dat is de reden dat Schouten 1-2 Taste heeft opgericht.

Binnenkort rollen we een nieuwe tool uit, waarmee de CO2-voetafdruk van ingrediënten berekend kan worden

Het platform 1-2 Taste werkt met wetenschappers en specialisten die vraag en aanbod bij elkaar brengen en foodbedrijven helpen de juiste ingrediënten voor hun product te vinden. Binnenkort rollen ze een nieuwe tool uit, waarmee de CO2-voetafdruk van ingrediënten berekend kan worden.

Afbeelding

Eiwitten uit microalgen middels een fermentatieproces

Ondernemer Eugene Wang, CEO van Sophie’s BioNutrients, maakt voedselveilige eiwitten middels een fermentatieproces. Wang stond aan het begin van een carrière als financieel specialist toen zijn dochter Sophie ontdekte dat ze een schelpdierenallergie had. Reden voor Wang, wiens familie al vele generaties lang foodbedrijven bezit in Taiwan, om een plantaardige garnaal te ontwikkelen. Met succes startte hij Sophie’s Kitchen, het eerste bedrijf ter wereld met een plantaardige visvervanger. Al snel merkte hij dat puur met het vervangen van vis door een plantaardige variant zich limiteerde tot de groep vegetariërs. De veel grotere groep flexitariërs en gewone consumenten liet het aan zich voorbij gaan en beschouwde het niet als een product dat zich kan vergelijken met een echte garnaal. Gewone consumenten kijken bij nieuwe soorten voedsel eerst naar de aanwezigheid van allergenen en daarna naar de voedingswaarde, stelt Wang. Voor hem reden om op zoek te gaan naar een nieuw soort ingrediënt dat wel voldoet aan de eisen van gewone consumenten.

Met fermentatie kan men een eiwit laten groeien dat door de gewone consument sneller geaccepteerd zal worden

Sophie’s BioNutrients

Na zijn ervaring met Sophie’s Kitchen ontdekte Wang dat fermentatie een betere optie is voor dit soort producten en startte Sophie’s BioNutrients. Tijdens zijn presentatie vertelt Wang dat microalgen worden gezien als de moeder van alles wat leeft op aarde, ondersteund door deze berichten van Live Science:

Miljard jaar oude groene algen zijn een voorouder van alle planten op aarde

Het oudste dierlijke fossiel ter wereld is eigenlijk afkomstig van rottende algen

Met fermentatie kan het bedrijf een eiwit laten groeien dat door de gewone consument sneller geaccepteerd zal worden, vertelt Wang. Het product heeft een hoge voedingswaarde en er zijn geen bekende allergieën. Er worden verschillende soorten toepassingen getest voor het ingrediënt dat ze produceren, zoals algenmelk, kaas of ijs. Sophie’s BioNutrients werkt met verschillende universiteiten in Taiwan en Portugal, waar samen duizenden soorten algen worden bewaard en onderzocht.

Opschalen productie van microalgen als eiwit

Vele start-ups vestigen zich in Singapore, vanwege de centrale ligging, maar vooral vanwege het belastingsysteem, de voordelen voor start-ups en toegang tot financiële middelen. De ervaring van Sophie’s BioNutrients is dat Singapore prima werkt voor start-ups in een vroeg stadium, maar zodra je gaat opschalen mist er een ecosysteem dat potentiële klanten, partners en getalenteerde werknemers kan bieden. Wang week daarvoor uit naar de Food Valley-regio, dat hem onder andere verbond met Wageningen University & Research en het onderzoekscentrum AlgaeParc. Voor Wang is het nu zaak om de productie op te schalen om de kosten te verlagen. Die kosten zijn de afgelopen tijd flink gestegen vanwege de stijgende energiekosten in Europa, ter vergelijking: In Europa kost de productie € 30 per kilo, tegenover € 17 per kilo in Azië.

Celstructuren gebruiken voor structuur in food producten

Revyve, een bedrijf dat voedselingrediënten haalt uit gebruikt biergist, was als derde aan de beurt voor een presentatie. Het bedrijf, dat voorheen bekend stond als Fumi Ingredients, gebruikt de structuren van cellen om voedsel textuur te geven, zonder gebruik te maken van precisiefermentatie, enkele celproductie of gekweekte cellen.

Een van de oprichters van Revyve, Edgar Suarez Garcia, een gepromoveerd bioprocess engineer in Wageningen, vertelde dat het bedrijf een ingrediënt heeft geproduceerd dat eiwit kan vervangen in bijvoorbeeld mayonaise, snacks en sauzen. Het ingrediënt is niet nieuw en het proces is extreem eenvoudig, aldus Suarez Garcia. Het bedrijf heeft dus geen Novel Food-procedure hoeven te doorlopen. Bovendien is het product clean label, wat betekent dat het geen kunstmatige toevoegingen bevat.

Om een passende partner te vinden, moet je als start-up goed identificeren wat je nodig hebt

Revyve heeft recent in een investeringsronde € 8 miljoen opgehaald en werkt stapsgewijs naar opschaling van de productie naar honderden en uiteindelijk tonnen kilo’s. Suarez Garcia gaf als advies aan andere start-ups om goed te identificeren wat ze nodig hebben en een partner te zoeken die daarmee kan helpen. Zo kunnen ze een behoefte vervullen in de markt.

Het bedrijf hoopt in de toekomst meer ingrediënten te ontwikkelen die de textuur, smaak en voedingswaarde van voedsel kunnen verbeteren.

Snel delen

Chris Polkamp
Chris Polkamp

Hoofdredacteur Foodagribusiness.nl en Eiwit Magazine

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin