Skip to content

Food-verkopen Unilever trekken weer aan

Foto: ANP

Foto: ANP

Unilever zag de food-verkopen in het eerste kwartaal weer aantrekken.

Hoewel de verkopen nog onder pre-coronaniveaus bleven, droeg onder andere China bij aan de groei. Daar gingen restaurants weer open, waardoor de buitenshuis-aankopen stegen met 4%. Het is voor het eerst sinds de coronacrisis uitbrak dat er weer een stijging is in de ‘out of home‘-markt voor voedsel. De binnenshuis-verkopen namen toe met 11% bij een blijvend sterke vraag. De divisie Food & Refreshment was verantwoordelijke voor de sterkste groei binnen het bedrijf, met een toename van de onderliggende omzet met 9,8%. De divisie droeg € 4,7 miljard bij aan de omzet.

Groeionderdelen

Eerder werd bekend dat Unilever zich de komende jaren richt op een aantal groeionderdelen, waaronder plantaardig voedsel en functionele voeding. De functionele voeding zag in het kwartaal een stijging van de omzet van meer dan 50%. De tak is op weg om € 1 miljard aan omzet aan te tikken. Onder functionele voeding wordt voeding die de gezondheid verbetert verstaan. Over de plantaardige voeding, waaronder ook De Vegetarische Slager valt, werden geen mededelingen gedaan.

Spoedig herstel

Topman Alan Jope spreekt van een ‘spoedig herstel’ nadat lockdownmaatregelen werden opgeheven in China en hoopt dat dit ook het geval zal zijn in Europa. Daar wordt de horeca de laatste weken langzaam heropend. Dat kan een positief effect hebben op de verkoop van ijs van bijvoorbeeld Magnum aan cafés en restaurants.

Onderliggende verkoop

De onderliggende verkoop, dus exclusief schommelingen in prijzen en wisselkoersen, van het complete levensmiddelenconcern steeg in het eerste kwartaal met bijna 6%. De daadwerkelijke omzet daalde met 1% naar € 12,3 miljard door negatieve wisselkoerseffecten.

Mede-auteur: ANP

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin