Skip to content

Fusie Plus en Coop logische combinatie

De Supermarktketens Plus en Coop gaan fuseren.

Plus-supermarkt in Amsterdam. - Foto: ANP premium

Plus-supermarkt in Amsterdam. - Foto: ANP

De Supermarktketens Plus en Coop gaan fuseren. Ze gaan verder onder de naam Plus.

Het is een logische combinatie van twee ketens die bestaan uit zelfstandige winkeliers, en die qua opzet wel wat op elkaar lijken. Meer dan andere ketens zijn de winkels van Plus en nu nog Coop geworteld in de eigen regio via de ondernemers zelf.

Die regionale binding biedt kansen voor deze supers ten opzichte van andere ketens, zoals marktleider Albert Heijn en de keihard gegroeide Jumbo. Albert Heijn heeft ook zelfstandige ondernemers als franchisers, evenals Jumbo. Maar het zijn wel strak geleide bedrijven.

Albert Heijn wil het marktaandeel van rond 35% handhaven, en Jumbo is onder leiding van oprichtersfamilie Van Eerd niet tevreden met de huidige ruim 21%. Dat betekent een felle concurrentiestrijd. En dat raakt ook andere ketens.

Marktaandeel supermarkten

Plus en Coop zijn beide coöperatieve verenigingen van de deelnemende ondernemers. Nu nog onder de vlag van inkoopcombinatie Superunie. De grote vraag is of dat zo gaat blijven. Plus en Coop zijn samen goed voor een marktaandeel van bijna 11%. Superunie verliest al markaandeel door de overname van de winkels van Deen, die deels naar AH gaan.

Jumbo begon aan de grote groei met minder dan 7% marktaandeel, en werd min of meer uit Superunie gegooid. Dat marktaandeel is nu door overnames verdrievoudigd. En het eind van de ambitie is nog niet in zicht voor de ondernemende Brabantse familie.

Zo snel zal het waarschijnlijk niet gaan met Plus, ook al zijn beide fusiepartijen autonoom gegroeid in 2020. Maar er is ook nog een link tussen Plus en Spar (ruim 1% van de markt) via de Sperwer Holding. Dan zit je al op 12% marktaandeel.

Voor fabrikanten en leveranciers in de Nederlandse land- en tuinbouw is nog een andere vraag van belang. Hoe verder met allerlei concepten voor groente, fruit, zuivel en vlees? Er lopen programma’s als Boerentrots en Van Nederlandse Bodem. Daarmee kan een supermarkt zich onderscheiden, en dat is een belangrijk pluspunt om niet te verzanden in alleen een concurrentie op prijs.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin