Groente of fruit is niks voor influencers

Zou ‘influencer’ Famke Louise wél geloofwaardig een appel of een paprika kunnen promoten?

Met hun rol in het coronadebat hebben de zogeheten influencers zich vorige week niet van hun meest voordelige kant laten zien. Vooral Famke Louise werd de kop van Jut met haar aanhaken bij #ikdoenietmeermee, tegen het al te slaafs navolgen van het coronabeleid van de regering. Kop van Jut, want wat wist zij – een al sinds haar eerste videoclip omstreden nu 21-jarig hiphopmeisje zónder streetcredibility bij zwarte rappers maar met een goed fotografeerbaar uiterlijk- er nou van? Niks dus, bleek al snel. Waar ze overigens – heel fideel – ook al snel rond voor uitkwam.

Voor haar kerntaak als influencer maakt heel de ophef niks uit, integendeel zelfs. Die taak bestaat er kort en goed uit voordelig in beeld te komen (dat lukt Famke Louise op Instagram bijvoorbeeld best goed) en zo voldoende volgers te verzamelen op een of meer social media. En heb je eenmaal genoeg volgers, dan word je behalve veelgevolgd ook een voor bedrijven interessant uithangbord voor allerlei producten.

In beeld met een appel

Stel je bijvoorbeeld voor dat we Famke Louise met haar 1 miljoen volgers op Instagram ertoe kunnen verleiden om zo nu en dan eens in beeld te komen terwijl ze in een appel bijt of een paprika aan stukjes snijdt. Dat zou bij haar gemiddeld vrij jonge, niet per se al te gezond etende volgers er wellicht toe kunnen leiden dat die net wat anders tegen groente en fruit aan gaan kijken. Als toch misschien best wel coole shit, zeg maar. “Ik ga ook eens rondlopen met een appel.”

Geloofwaardigheid speelt geen rol

Dat in beeld komen met een appel in het geval van een jonge hiphopartiest niet geloofwaardig zou zijn, is bij Famke Louise nauwelijks een argument, want ook haar hiphop-muziek is berucht juist vanwege haar volstrekt afwezige geloofwaardigheid onder ‘échte’ hiphoppers. En zo’n appel of paprika kan natuurlijk ook een gimmick worden. Misschien is daarom de aubergine wel een beter promootbare groente, gezien de schalkse bijbetekenis van het aubergine-icoontje in tekstberichten. Waar dan echter de auberginetelers vermoedelijk weer niet te koop mee willen gaan lopen.

Wat meteen de onmogelijkheid van groente en fruitpromotie via influencers aangeeft: je moet er geld voor ophalen bij te veel verschillende relatief kleine tuinbouwondernemers, die het nooit samen eens gaan worden. Nou ja, misschien een enkele keer, voor een risicoloze post bij kookboekenschrijfster Rens Kroes (367.000 volgers op Insta) of op 24kitchen (101.000 volgers). Of iets met de Hippe Vegateriër (43.700 volgers). En dat is dan óók weggegooid geld, want die volgers hadden het toch al goed voor met agf.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.