Skip to content

Junkfoodmarketing mag niet met kinderidolen

McDonald’s mag geen kinderidolen meer inzetten in reclames op sociale media.

Nieuws
Food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

McDonald’s mag geen kinderidolen meer inzetten in reclames op sociale media.

Dat heeft de Reclame Code Commissie besloten nadat ‘voedselwaakhond’ Foodwatch zich beklaagde over reclame-uitingen van fastfoodketen McDonald‘s.

In juni afgelopen jaar heeft Foodwatch een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) tegen de online kindermarketing van McDonald’s op Instagram, YouTube, TikTok en de website van McDonald’s.

Eén van de opvallendste adverteerders

De klacht is onder meer gebaseerd op de ‘Monitor Kindermarketing’ van het ministerie van Volksgezondheid (VWS), waarbij McDonald’s als één van de opvallendste adverteerders naar voren komt. Een half jaar later is er een uitspraak, al moest Foodwatch gedurende het proces de klacht beperken van 59 naar 8 reclame-uitingen. Hiervan zijn er dus twee gehonoreerd. Dat komt volgens de aanklager doordat de restaurantketen zich meestal in een grijs gebied begeeft met de promoties, zoals het verloten van cadeautjes aan influencers op Instagram of YouTube-advertenties bij populaire kinderinfluencers. Klachten daarover zijn afgewezen.

Totaalverbod

Elif Stepman, campagneleider van Foodwatch, beklaagt zich over het gebrek aan regelgeving. “Kinderen worden overstelpt met junkfoodmarketing.” Foodwatch wil een einde aan zelfregulering van de Reclame Code Commissie en voedingsindustrie en roept op tot een totaalverbod op kindermarketing, tot 18 jaar, voor alle producten die buiten de Schijf van Vijf vallen.

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin