Skip to content

Lagere melkaanvoer uitdaging voor FrieslandCampina

Voor FrieslandCampina is 2021 een stuk beter verlopen dan 2020. Zo is de omzet gestegen.

Bijna 300 miljoen liter melk minder in 2021, deels door opgestapte leden maar ook door weersomstandigheden en leden die stoppen met hun bedrijf. - Foto: Mark Pasveer premium

Bijna 300 miljoen liter melk minder in 2021, deels door opgestapte leden maar ook door weersomstandigheden en leden die stoppen met hun bedrijf. - Foto: Mark Pasveer

Voor FrieslandCampina is 2021 een stuk beter verlopen dan 2020. De omzet is gestegen, zij het met een bescheiden plus.

Voor de leden is een duidelijk hogere melkprijs gehaald, gemiddeld bijna 40 cent. De nettowinst is ruim verdubbeld ten opzichte van het slechte jaar 2020. Het is nu de vraag of die lijn zich dit jaar voortzet. De nieuwe financiële topman Hans Janssen gaat heel voorzichtig uit van een plus van nog eens 2 tot 4% in 2022. Dat is wel afhankelijk van de onderhandelingen met de afnemers over de doorberekening van gestegen kosten. Dit geldt voor alle voedingsbedrijven: de onderhandelingen met supermarkten zijn harder dan ooit en duren ook langer dan in andere jaren.

Noten kraken

Daarbij hebben topman Hein Schumacher en Sybren Attema, de nieuwe voorzitter van de coöperatie en van de raad van commissarissen van de onderneming, nog een paar lastige noten te kraken. De melkveehouderij ligt inmiddels onder vuur in Nederland, dat valt niet te ontkennen. Vanuit de politiek wordt aangestuurd op krimp, ook van de melkveestapel. Hoeveel precies is nog niet duidelijk.

Effecten minder melkaanvoer

De effecten van minder melkaanvoer zijn nu al te merken bij FrieslandCampina. De omzetstijging is gedrukt door de lagere melkaanvoer van leden en dat drukt ook de marge. Bijna 300 miljoen liter melk minder in 2021, deels door opgestapte leden, maar ook door weersomstandigheden en leden die stoppen met hun bedrijf. Ook dit jaar rekent de zuivelreus op minder melk. Bijna 10 miljard kilo ledenmelk in Nederland is geen doel op zich volgens Schumacher, maar melk is en blijft wel de kern van het bedrijf. En er is een bepaalde omvang nodig om te kunnen blijven investeren in nieuwe innovaties en nieuwe fabrieken, maakt hij opnieuw duidelijk. In Nederland en daarbuiten.

De discussie is geopend om de coöperatie open te stellen voor nieuwe leden, dit jaar nog. Dat is niet voor niets, de lagere melkaanvoer is nu al een uitdaging voor FrieslandCampina.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin