Skip to content

Lokale winkels profiteren van extra consumentenaandacht

Updated on:
Bedrijven
Nieuws
Kaaswinkels, groenteboeren en andere speciaalzaken doen het relatief goed. Foto: Canva

Kaaswinkels, groenteboeren en andere speciaalzaken doen het relatief goed. Foto: Canva

Lokale boerenwinkels, speciaalzaken, bakkers, slagers en supermarkten profiteren van het veranderde consumentengedrag als gevolg van de maatregelen om de corona-epidemie in te dammen.

Uit analyses van het onderzoeksbureau GfK blijkt dat consumenten naar verhouding veel meer boodschappen doen bij de lokale winkels. Verkoop bij boeren en tuinders is in april tot en met september verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2019, zegt Servé Muijres, Consultant Shopper bij GfK. Kaaswinkels, groenteboeren en andere speciaalzaken doen het relatief goed, aldus Muijres. “Hun marktaandeel stijgt, de omzetten gaan goed.”

Kiezen voor duurdere producten

Muijres ziet dat de consument in de zomermaanden april tot en met september in vergelijking met 2019 bij de supermarkt ongeveer 10% meer inkopen deed, bij de bakkers ongeveer 15% meer, bij de slager ongeveer 25% meer en bij de kwekers en telers tot 100% meer. De trend is dat de consument meer voeding koopt en daarbij ook meer kiest voor duurdere producten. “Mensen willen zichzelf een beetje verwennen”, zegt Muijres.

Trend houdt aan

De trend gaat gepaard met het feit dat de consument meer geneigd is zijn bestedingen te doen bij lokale ondernemers. Muijres verwacht dat die trend de komende periode rond kerst en de jaarwisseling zich alleen maar zal versterken. Waar meer geld wordt gestoken in voedingswaren, is in diezelfde periode minder besteed aan producten voor persoonlijke verzorging, zoals scheerzeep en cosmetica.

Verandering in het consumentengedrag

“We zien sinds de uitbraak van de Covid-crisis wel een verandering in het consumentengedrag”, zegt Muijres, die zich baseert op de gegevens die worden geregistreerd door een panel van 10.000 huishoudens. Bij de eerste kabinetsmaatregelen richtte de consument zich vooral op houdbare producten, zoals conserven, rijst en pasta’s. Inmiddels is dat veranderd en is meer accent komen te liggen op verse producten en vleeswaren. “De voorraadkast is nu kennelijk vol”, zegt Muijres.

Snel delen

Afbeelding
Jan Braakman

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin