Skip to content

Magioni maakt pizzabodems gezonder door groente toe te voegen

Magioni produceert pizzabodems met 45% groente en wil de traditionele voedingsindustrie laten zien dat gezondere alternatieven lekker zijn, vertelt Lisa Veen.

Magioni heeft drie verschillende pizzabodems in het assortiment, met bloemkool, courgette en paprika. - Foto's: Herbert Wiggerman premium

Magioni heeft drie verschillende pizzabodems in het assortiment, met bloemkool, courgette en paprika. - Foto's: Herbert Wiggerman

Magioni produceert pizzabodems met 45% groente. Hiermee helpt het bedrijf retailers in te spelen op de vraag naar bewuster en gezonder eten. “We zijn een rebels merk dat de traditionele voedingsindustrie wil uitdagen voor verandering. Dat doen we door te laten zien dat gezondere alternatieven echt lekker zijn”, vertelt Lisa Veen, hoofd van Magioni.

Magioni, producent van pizzabodems, gelooft in een wereld waarin je niet hoeft te kiezen tussen een gezonde levensstijl en echt lekker eten. Het bedrijf is opgericht in 2016 door Manon van Essen. “Haar missie was een wereld creëren waarin fast-food ook fit-food is en waarin je geen keuze hoeft te maken tussen gezonder of echt lekker eten”, legt Lisa Veen, hoofd van Magioni, uit.

Lisa Veen, hoofd van Magioni.
Lisa Veen, hoofd van Magioni.

“Als team hebben we deze ambitie overgenomen. Het toevoegen van groenten is daarbij een heel belangrijk onderdeel. Wij willen helpen om de groenteconsumptie te vergroten, maar daarbij zijn onze producten absoluut geen vervanging van groenten. Onze missie is mensen te motiveren en inspireren om te kiezen voor een voedzamere en duurzamere levensstijl die leuk en lekker is. Dit doen wij dus door veggie-based alternatieven te ontwikkelen waarbij geen concessies op smaak worden gedaan. Smaak blijft heel belangrijk.”

Ontwikkelingstraject van pizzabodem met groente

Het ontwikkelingstraject van de eerste pizzabodem heeft meer dan een jaar in beslag genomen. Aanvankelijk probeerden we een pizzabodem te maken die voor 100% uit bloemkool bestond, maar deze smaakte niet lekker”, vertelt Veen.

Uiteindelijk vond ze het ultieme recept. Een deel van het meel vervangen, bleek de ultieme mix om een gezonder alternatief aan te kunnen bieden dat ook die echt lekkere pizzasmaak behoudt. “De eerste bloemkoolbodem bevatte 37% groenten. Inmiddels hebben we dit zelfs kunnen verhogen naar 45%”, vervolgt Veen. “De groentepuree vervangt nu een aanzienlijk deel van de bloem.”

We claimen niet dat je onze pizzabodems als een portie groente moet zien, maar als een gezonder alternatief voor traditionele pizzabodems

Inmiddels is het assortiment uitgebreid met pizzabodems met courgette en paprika. “Alle bodems bevatten 45% echte groenten. De groenten worden eerst geblancheerd, om zoveel mogelijk vitamines te behouden. Hierna worden de groenten vermalen tot puree en zo tijdens de deegbereiding toegevoegd. We willen een lekker en gezonder alternatief bieden voor de gewone pizzabodem die van tarwebloem wordt gemaakt. We claimen niet dat je onze pizzabodems als een portie groente moet zien, maar als een lekker en gezonder alternatief ten opzichte van traditionele pizzabodems.”

Uit onderzoek, dat Magioni in samenwerking met onderzoeksbureau Normec heeft uitgevoerd, blijkt dat de pizzabodems door het toevoegen van groenten een bron van eiwit en verschillende vitaminen zijn. “Een ander bijkomend voordeel van al die groente is dat onze pizzabodems minder koolhydraten, en dus ook minder calorieën, dan een traditionele pizzabodem bevatten.”

Zoutreductie zorgt voor Nutri-Score A

Naast de aanwezigheid van vitamines zijn volgens Veen ook andere voordelen van belang, zoals zoutreductie. “Als je een gezonder product op de markt wilt zetten, dan is het belangrijk om niet te veel zout toe te voegen.”

Magioni ging de uitdaging aan en een reductie van 29% bleek mogelijk. “De pizzabodem wordt nog belegd en dit beleg bepaalt voor een groot deel de smaak. Daardoor merken de consumenten niet dat de bodem minder zout bevat.” Mede door de zoutreductie hebben de bodems het Nutri-Score A-label gekregen.

Magioni werkt samen met Danerolles

Drie jaar na de start ging Magioni een samenwerking met Dr. Oetker aan. “Om onze internationale ambities waar te kunnen maken, hebben we partners nodig”, legt Veen uit. “Wij hebben een klein team en we focussen op het vergroten van de naamsbekendheid, distributie en innovatie. Een partner kan ons helpen op te schalen, maar ook om efficiëntieslagen te behalen.”

Door de coronapandemie vond echter een heroriëntatie plaats bij Dr. Oetker, waardoor Magioni in november 2022 weer zelfstandig opereert met Danerolles als strategisch overnamepartner. “Wij zijn heel blij met onze nieuwe partner. Danerolles is een sterk merk binnen het koelvers deegassortiment, met distributie in de Europese markt en is ondernemend. Daarnaast is het complementair aan Magioni.”

Magioni groeit

Magioni is actief in vier landen: Nederland, België, Engeland en, sinds begin van het jaar, Duitsland. “In het begin zagen we dat mensen door de pandemie veel thuisbleven en dus alle tijd hadden om te koken. Dit werkte in ons voordeel. Echter, vandaag de dag staan veel A-merken onder druk door de grondstofcrisis en dat voelen wij uiteraard ook. Desondanks heeft de toenemende vraag zich doorgezet en in vergelijking met 2019, een jaar voor Covid-19, hebben we nu 6% groei gerealiseerd. We produceren zo’n 70.000 bodems per week.”

Door groente toe te voegen aan indulgence-producten proberen we de voedingsindustrie ook wakker te schudden om te veranderen

“Voor ons is dit pas het begin”, zegt Veen over de toekomstige plannen. “We willen de consumenten blijven inspireren om te kiezen voor een gezondere levensstijl.” De komende tijd zet het bedrijf dan ook vol in op innovaties. “Ons doel is om een ‘veggie-revolutie’ te starten. Dit doen wij door voedingsalternatieven te ontwikkelen waarbij geen concessies op smaak worden gedaan. Door groente toe te voegen aan bestaande indulgence-producten (verwennerijproducten) maken wij niet alleen heel lekkere producten, maar proberen we de voedingsindustrie ook wakker te schudden om te veranderen.”

Als het rebelse merk binnen de sector daagt Magioni bedrijven uit om goed naar hun een eigen concept te kijken. “Wat kun je verbeteren om het gezonder te maken voor de consument? Zijn die toegevoegde suikers echt nodig? Gelukkig zien we op dat gebied wel beweging in de markt. Daar zijn we heel blij mee, maar er is nog genoeg impact te maken.”

Lees hoe andere foodbedrijven en -professionals werken aan gezondere producten in de serie over de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV)

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin