Marktaandeel Albert Heijn online daalde in 2020

08-02 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Het online-marktaandeel van supermarktketen Albert Heijn daalde in 2020 van 51,1% naar 47,2%. Daarmee blijft de keten wel nummer 1 op de online-markt.

Dat schrijft Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Volgens GfK groeide de online-omzet van Albert Heijn vorig jaar wel met 53%. Die groei kwam voornamelijk door nieuwe online-klanten, van wie het grootste deel mensen zijn die eerst boodschappen deden in de fysieke winkels van Albert Heijn. Op nummer 2, na Albert Heijn, staat online-supermarkt Picnic met een marktaandeel van 19,8%. Dat marktaandeel verdubbelde, waardoor Picnic Jumbo van de nummer 2-plek verstootte. Jumbo staat met 19,7% marktaandeel op de derde plek. Net als Picnic groeiden ook Coop en Plus fors in hun onlineverkopen.

Meer online boodschappen

Volgens GfK bereikt het aandeel online boodschappen in de huishoudelijke uitgaven een grens van 10% in 2025. De onderzoekers van GfK verwachten dat meer huishoudens online boodschappen gaan doen, dit vaker gaan doen en ook meer geld per bestelling gaan uitgeven.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

Kloosterman

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.