Skip to content

Minder consumenten laten vlees bewust staan

Minder consumenten eten op één of enkele dagen in de week bewust geen vlees of vis dan in voorgaande jaren. Ook geven minder mensen aan dat ze de consumptie van plantaardige eiwitten of veganistische voeding opvoeren.

Nieuws
Food
Consumenten eten minder dan voorgaande jaren (af en toe) vegetarisch. Foto: Canva

Consumenten eten minder dan voorgaande jaren (af en toe) vegetarisch. Foto: Canva

Minder consumenten eten op één of enkele dagen in de week bewust geen vlees of vis dan in voorgaande jaren. Ook geven minder mensen aan dat ze de consumptie van plantaardige eiwitten of veganistische voeding opvoeren. Dat blijkt uit de jaarlijkse peiling van onderzoeksbureau Motivaction.

In de dit jaar gehouden enquête geeft 32% van de respondenten aan dat ze bewust geen vlees of vis eten op één of enkele dagen in de week. Een jaar eerder was dat nog 40%, in 2021 39% en in 2020 37%. Er is daarmee dus een duidelijke afname.

Waar in 2022 nog 24% van de respondenten aangaf steeds meer plantaardige eiwitten te eten, is dat dit jaar gezakt naar 19%. Ook bij het aantal consumenten dat zegt steeds meer veganistische voeding te eten is een daling te zien: van 17% vorig jaar naar 14% nu. Daarnaast geeft 9% aan zichzelf te beschouwen als vegetariër, in 2022 was dat 11%.

Acceptatie eiwitvervangers

Het onderzoeksbureau ondervroeg de respondenten ook over de acceptatie van eiwitvervangers. Voor alle categorieën is een daling te zien in de acceptatie. Vorig jaar stond bijna 40% open voor vleesvervangers op basis van bonen, kaas of groenten. Nu is dat minder dan 35%. De acceptatie van vleesvervangers op basis van algen en insecten daalde van zo’n 18% tot 16%.

Meer aandacht gezonder voedingspatroon

Wat opvalt is dat consumenten tegelijkertijd aangeven meer aandacht te hebben voor een gezonder voedingspatroon. Een groter percentage dan in 2022 zegt de afgelopen zes maanden iets te hebben veranderd om gezonder te gaan leven. Ze zijn onder andere meer groente, (+19%), fruit (+18%), volkoren brood (+9%) en noten (+7%) gaan eten. Daarnaast daalde de consumptie van zout, suiker, vlees en aardappelen.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim duizend respondenten en is representatief voor geslacht, leeftijd, opleiding en regio.

Lees ook de opinie: Supermarkten verleggen grenzen met strategie voor vleesvervangers

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin