Nutri-Score zorgt voor gezonder product

25-08 | |
Kloosterman
Foto: ANP
Foto: ANP

Door de Nutri-Score voelen foodfabrikanten druk om hun producten gezonder te maken om zo een A of B op hun product te kunnen zetten.

Als over één ontwikkeling in de voedingssector veel discussie wordt gevoerd, is het de Nutri-Score wel. Het keuzelogo voor op voedingsproducten moet consumenten helpen gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Sommige supermarkten en fabrikanten gebruiken het logo al, maar het ziet ernaar uit dat de overheid het logo eind dit jaar of begin volgend jaar officieel gaat invoeren.

Onduidelijk voor consumenten

Tegenstanders zeggen dat het logo onduidelijk is voor consumenten en dat er geen bewijs is dat ze gezonder gaan eten door het logo. Zo krijgen voedingsproducten die over het algemeen als ongezond worden beschouwd, zoals pizza’s, soms een hoge score (A of B). Een ander bezwaar is dat voedingsproducten die in de Schijf van Vijf staan soms een lage score krijgen (en andersom, kijk maar naar de pizza’s).

Met een recente aanpassing zijn het algoritme en de voedingsrichtlijnen (zoals de Schijf van Vijf in Nederland) wel dichter bij elkaar gekomen. Voorstanders zeggen onder andere dat de Nutri-Score duidelijk genoeg is en dat het een mooi middel is om fabrikanten te stimuleren producten gezonder te maken, stelt ook Casper Zulim de Swarte van Schuttelaar in een interview.

Systematiek achter de Nutri-Score

Hoewel de Nutri-score simpel lijkt (A is goed, E is slecht), is het voor een goede werking belangrijk dat consumenten weten hoe de systematiek erachter werkt. Zo is het essentieel dat consumenten weten dat de producten binnen een productgroep worden vergeleken. Vervolgens komt de vraag ‘wat is een productgroep dan?’. Het is veel informatie waarvan verwacht wordt dat de consument die kent en begrijpt. Het is de vraag of gedegen communicatie, die tot nu toe veelal ontbrak, daar voor gaat zorgen.

Zo lang de voedingsindustrie de Nutri-Score serieus neemt en blijft innoveren om producten gezonder te maken, is de consument erbij gebaat

Ondanks de tegenstrijdigheden en de vraag of de consument het logo voldoende zal snappen, brengt het dus wel een positieve ontwikkeling met zich mee: fabrikanten voelen de druk hun producten gezonder te maken om zo een A of B op hun product te kunnen zetten. Zo lang de voedingsindustrie dit serieus neemt en blijft innoveren om producten gezonder te maken, is de consument daar al mee gebaat. Zonder dat hij de hele systematiek hoeft te kennen.



Beheer