Omzet Coop Supermarkten plust 16%

05-01 | |
Foto: Robin Utrecht
Foto: Robin Utrecht

Coop Supermarkten boekte in 2020 16% meer consumentenomzet dan een jaar eerder. De totale consumentenomzet nam toe met bijna € 200 miljoen tot € 1,7 miljard.

Dat maakte de supermarktketen maandag 4 januari bekend. Het jaar 2020 bestond uit 53 weken, tegenover het 52 weken tellende 2019. Coop maakte gecorrigeerde cijfers bekend.

Volgens Coop groeit ze harder dan de markt, die volgens onderzoeksbureau Nielsen 8,9% groeide tot en met week 52. De groei komt vooral door de grotere toeloop naar de supermarkten vanwege de coronamaatregelen. De omzet van Jumbo groeide vorig jaar met 15%, zo maakte de keten ook deze week bekend.

Het marktaandeel van Coop nam vorig jaar toe naar 3,9%. In 2019 was het aandeel nog 3,7%. Uitgaande van de cijfers van 2019 valt Coop, wat betreft marktaandeel, in de middenmoot.

Online boodschappen

In 2018 nam Coop een deel van de filialen van supermarkt Emté over van Sligro. Dat zorgde in 2019 voor een stijging van het marktaandeel van 3,3% tot 3,7%.

Coop heeft 314 winkels verspreid over het hele land. Het doen van online boodschappen nam ook een vlucht. Coop groeide 2,5 keer harder dan de markt, aldus de supermarktketen. De klantendatabase verdrievoudigde.

Coop is aangesloten bij Superunie, een inkooporganisatie die de inkoop verzorgt voor dertien supermarkten die samen goed zijn voor 27% van de Nederlandse markt.

Kloosterman

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.