Skip to content

Omzet Danone neemt bescheiden toe

Danone-CEO Emmanuel Faber in 2018. - Foto: AFP

Danone-CEO Emmanuel Faber in 2018. - Foto: AFP

Danone heeft de omzet in het eerste kwartaal met 1,7% zien toenemen naar € 6,242 miljard.

De verkopen van baby- en andere speciaalvoeding waren 6,6% hoger, maar daartegenover daalde de afzet van flessenwater Evian door de sluiting van de horeca met 7,4%. De zuivel- en sojatak zag de verkopen met 1,7% toenemen en draagt met € 3,3 miljard bijna de helft van de omzet bij.

Omzetgroei eerste kwartaal hoger

De omzetgroei in het eerste kwartaal was hoger dan de verwachtingen die werden uitgesproken op het moment dat de coronauitbraak alleen nog gevolgen had voor de Chinese markt, stelt het Franse concern. Vooral in maart was sprake van een sterke toename door de verschuiving naar thuisconsumptie en het hamsteren.

Nog nooit vertoonde schommelingen in wekelijkse vraag

CEO Emmanuel Faber stelt daarbij in een lange, persoonlijke verklaring dat vraag en aanbod op de levensmiddelenmarkt ‘buitensporig wisselvallig en onvoorstelbaar’ blijven. “Naast het eerste hamsteren in maart kunnen we niet voorspellen hoe de lockdown zowel de aanvoer als de vraag zal beïnvloeden. Er zijn grote verschillen, afhankelijk van de voedingsgewoonten, lifestyle en het inkomen. Dat alles staat tegen de achtergrond van uiteenlopende plaatselijke en nationale strategieën rond de lockdown en de exits, alsmede hun onbekende succesgraad.” Dat leidt tot ‘nog nooit vertoonde schommelingen in de wekelijkse vraag’, waarbij Danone vooral ook een vraag naar grotere verpakkingen signaleert.

Zuivel en speciaalvoeding

Danone meldt bij zuivel en soja (Alpro) dat het weinig is blootgesteld aan de sluiting van de horeca. Bij zuivelproducten als Actimel en Danone kon het bedrijf in Europa zijn marktaandeel opvoeren. Speciaalvoeding, waaronder voor baby’s, profiteerde sterk van het hamsteren in Europa, met een omzetgroei van 30% in maart, terwijl in China profijt wordt getrokken van de sterke inzet op e-commerce in een tijd waarin de consument thuis moet blijven. Ook meldt Danone veel vraag naar voeding die per buisje kan worden toegediend door het hoge aantal ziekenhuisopnames in de wereld.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin