Propagandaoorlog via het bord

Oppewal
Johan Oppewal Redacteur
Foto: Canva
Foto: Canva

Sterk gekleurd consumentenonderzoek biedt weinig overtuigingskracht.

In Nederland is een ware cultuurstrijd bezig over vlees. Burgers, consumenten worden voortdurend bestookt met informatie hoe slecht vlees is voor milieu, gezondheid en dieren. Een aantal ngo’s en politieke partijen zijn hier heel actief in, tot grote frustratie van met name boeren.

Tijd voor tegengas, moeten ze in de pluimveehouderij- en varkenssector hebben gedacht. Tegenover de vele enquêtes uit vega-hoek die moeten bewijzen hoezeer onze samenleving bezig is aan een omslag ( ‘transitie‘) naar een vlees-arm dieet hebben zij nu zelf een onderzoek gepresenteerd. Wat wil de consument echt? De uitslag zal niemand verbazen: het overgrote deel van de Nederlanders eet vlees en wil dat ook blijven doen.

Lees ook: Consument: kip en varken hoort op het menu

Geloofwaardigheid onderzoek vlees

Hoe geloofwaardig is dit? Is het een variant op ‘Wij van WC Eend…?’ Op het eerste oog valt dat mee en lijkt dit onderzoek niet gekleurder dan tegenhangers van pak ’m beet Varkens in Nood of de Hippe Vegetariër. De uitslagen over consumptiepatroon komen in grote lijn overeen met gegevens uit andere bron. Zo is het aantal mensen dat geen vlees eet hier 4,7%, tegen bij het RIVM 4% en bij de Vegetariërsbond 5%. Ook is aan de deelnemers van het onderzoek niet gezegd namens wie het onderzoek werd uitgevoerd.

Vragen worden steeds suggestiever

Maar als je wat dieper in het onderzoek duikt, komt er toch een heel gekleurd beeld naar voren. Vragen worden steeds suggestiever. ‘Supermarkten maken fors winst op varkensvlees, hun marges nemen alsmaar toe. De prijzen die boeren ‘af boerderij’ ontvangen zijn al meer dan 30 jaar ongewijzigd, terwijl de kosten, maatschappelijke eisen en financiële risico’s steeds groter worden. Vindt u dat toelaatbaar?’ Geen wonder dat driekwart zegt van niet. Of deze: ‘1% van de bevolking is nog boer, waaronder varkenshouders. Zij produceren dagelijks varkensvlees, zodat wij niet meer zelf ons voedsel hoeven te produceren en onze tijd aan andere zaken kunnen besteden. Krijgt de varkenssector voldoende waardering vanuit de overheid/politiek?’ Logisch dat de helft zegt van niet.

Heel geloofwaardig is dat niet. In de mediaoorlog leveren antwoorden op zulke vragen hooguit losse flodders op. Jammer, want de informatie over het consumptiegedrag levert juist wel bruikbare munitie.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet




Beheer