Skip to content

Rapport Feedback: supers moeten milieu-impact verminderen

Supermarkten moeten meer doen aan het verlagen van CO2-uitstoot, vindt organisatie Feedback.

Updated on:
Bedrijven
Nieuws
Eiwittransitie
Consumenten moeten in supermarkten makkelijker een duurzamere keuze kunnen maken, vindt Feedback. - Foto: Canva premium

Consumenten moeten in supermarkten makkelijker een duurzamere keuze kunnen maken, vindt Feedback. - Foto: Canva

Supermarkten moeten meer doen om CO2-uitstoot te beperken. Dat staat in een rapport van de organisatie Feedback, die zich inzet voor voedsel dat goed is voor mens en de aarde.

Feedback vindt dat supermarkten hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun klimaatvoetafdruk. De supermarkten spelen volgens de organisatie een gigantische rol in de keuze van de consument en daarmee in de CO2-uitstoot.

Volgens Feedback hebben supermarkten een steeds grotere machtspositie in de voedselketen. In 2022 vormen vijf supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus) 84% van de markt. Zij spelen dan ook een grote rol in wat consumenten kopen en zij kunnen zich meer inzetten voor duurzame alternatieven, vindt de belangenorganisatie.

De branchevereniging Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) reageert op het rapport door aan te geven dat supermarkten al genoeg doen om hun klimaatdoelen te halen. “Consumenten zijn zich heel bewust van duurzame producten. Daarom spelen de supermarkten al jaren in op het verduurzaming van de voedselketen.”

Minder vlees

De belangrijkste oproep van Feedback is aan supermarkten om ervoor te zorgen dat er minder dierlijke producten worden gegeten. De organisatie vindt dat verkoop van vlees en zuivel 50% moet afnemen. Uit onderzoek van Natuur & Milieu blijkt dat een deel van de Nederlanders vlees eet uit gewoonte. Een derde van de consumenten vindt dat supermarkten (mede) verantwoordelijk zijn om hen te helpen met minder vlees eten.

Plantaardige alternatieven

Supermarkten verkopen ongeveer van de helft van al het vlees en zuivel in Nederland en hebben daarmee een machtige rol, zegt Feedback. Zij zouden meer plantaardige alternatieven in het schap moeten plaatsen, omdat dat veel milieuvriendelijker is. Dat stimuleert consumenten om een duurzame en plantaardige keuze te maken.

CBL ziet al ommezwaai

Het CBL zegt dat supermarkten hierin al een grote ommezwaai hebben gemaakt. De verwachting is dat het plantaardige assortiment alleen maar blijft groeien. De branchevereniging geeft aan dat supermarkten samen in een project aan transparantie en het bevorderen van duurzame keuzes door de consument. Ook de komende jaren blijven het CBL en zijn leden hard werken aan de verduurzaming van de voedselketens, aldus een woordvoerder.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin