Skip to content

Suzanne van der Pijll: ‘Nutri-Score leidt tot productontwikkeling’

Nutri-Score helpt om productverbeteringen zichtbaar te krijgen. Dat zegt Suzanne van der Pijll, Managing Partner van Schuttelaar & Partners.

Afbeelding premium

Suzanne van der Pijll, Managing Partner van Schuttelaar & Partners

De voorbereidingen voor de implementatie van Nutri-Score hebben volgens Suzanne van der Pijll, Managing Partner van Schuttelaar & Partners, al tot veel positieve resultaten geleid. “Nutri-Score helpt om productverbeteringen zichtbaar te krijgen”, benadrukt ze.

Het voedselkeuzelogo Nutri-Score wordt vanaf 1 januari 2024 officieel door de Nederlandse overheid ingevoerd. Dan start ook een uitgebreide voorlichtingscampagne voor consumenten. Het logo is al op veel producten te vinden, door pilots van bedrijven, maar ook doordat buitenlandse producenten het soms al op de verpakking hebben staan. “Nutri-Score, een instrument dat bedoeld is om consumenten te helpen betere keuzes te maken binnen een bepaalde productcategorie, zet bedrijven aan tot productverbetering”, benadrukt Suzanne van der Pijll. Ze hoopt dat dit ook tot gedragsverbetering bij consumenten leidt. In dit interview vertelt de Managing Partner van Schuttelaar & Partners waarom ze persoonlijk heel blij is met de invoering en waar de meeste kansen liggen voor bedrijven.

In januari wordt Nutri-Score officieel ingevoerd. Merk je dat de producenten hier blij mee zijn?

“De bedrijven waar wij mee spreken, zijn over het algemeen blij dat de beslissing genomen is. Ze zijn druk aan het rekenen met het nieuwe algoritme. Sommigen bedrijven willen wachten op de consumentencampagnes vanuit de overheid die gepland staan voor januari/februari in het eerste kwartaal, maar een heel groot deel is er al mee van start gegaan. Daarnaast moeten de bedrijven veel praktische zaken regelen, zoals het aanpassen van de verpakkingen, registratie bij de Franse beheerorganisatie, het voorbereiden van communicatie et cetera.”

En hoe leeft Nutri-Score in de retail?

“Alle grote retailorganisaties zijn ermee bezig. Vooral de huismerkproducten spelen een belangrijke rol. De retailers merken duidelijk dat Nutri-Score de consument helpt om het koopgedrag stap voor stap aan te passen.”

Het plattelandsministerie Defra wilde wettelijk verplichten om informatie over het welzijn van de ‘gebruikte’ dieren volgens een op Nutri-Score lijkend puntensysteem op de verpakking van voedingswaren te zetten. Foto: Canva/Giselleflissak
Foto: Canva/Giselleflissak

Verbeteringen

In welke productgroepen zijn al duidelijke verbeteringen te zien?

“Vooral op het gebied van samengestelde maaltijden en bijvoorbeeld pizza’s. Deze leveranciers kunnen vrij gemakkelijk variëren met ingrediënten. Eerst toetsen ze hoe hun producten scoren. Ze krijgen minpunten voor het gebruik van calorieën, suiker, verzadigd vet en zout en pluspunten voor het gebruik van eiwit, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. De totaalscore bepaalt of het product een A, B, C, D of E score krijgt. Deze categorieën zijn dan ook de knoppen om aan te draaien als bedrijven hun product willen verbeteren, bijvoorbeeld door minder suiker of zout toe te voegen, of door groente toe te voegen aan het product.”

Voor- en nadelen

Wat is het grootste voordeel van Nutri-Score?

“Dat het bedrijven daadwerkelijk aanzet tot productverbetering. Dat zien we in de praktijk duidelijk gebeuren. Bedrijven willen liever geen lage scores. Achter de schermen zijn ze hard bezig om waar mogelijk te verbeteren.”

Kleven er ook nadelen aan de Nutri-Score?

Nutri-Score is niet een soort status quo, maar het is een instrument dat continu wordt doorontwikkeld en verbeterd

“Het instrument is niet helemaal in lijn met de Schijf van Vijf, de voedingsrichtlijn die in Nederland veel wordt gebruikt. Zo krijgen bijvoorbeeld verschillende basisvoedingsmiddelen die in de Schijf van Vijf staan, een lage Nutri-Score. Dat kan verwarring opleveren. Overigens zien wij sowieso dat Nutri-Score niet een soort status quo is, maar het is een instrument dat continu wordt doorontwikkeld en verbeterd. Ik denk dat Nutri-Score en de Schijf van Vijf elkaar heel goed kunnen aanvullen. Als je alleen producten eet met Nutri-Score A, dan wil dat niet zeggen dat je een gezond voedingspatroon hebt.”

Duurzaamheid en gezondheid

Duurzaamheid wordt ook niet meegenomen. Zou dit wel nodig zijn?

“Nutri-Score richt zich op de invloed van nutritionele aspecten op onze gezondheid. Dat heeft op zich niets met duurzaamheid te maken. Toch zien we steeds vaker dat duurzaamheid en gezondheid met elkaar in verband worden gebracht, dus voor de toekomst sluit ik niks uit.”

Naast Nutri-Score is er ook de Nationale Aanpak Product Verbetering (NAPV). Hoe verhouden deze zich tot elkaar?

Nutri-Score en NAPV zijn essentieel om het complete voedselaanbod gezonder te maken

“De NAPV is branche-breed. Alle fabrikanten moeten hier op den duur aan voldoen. De aanpak helpt om structuur te brengen in het herformuleringsproces, om in actie te komen, maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en om samen te werken. Tevens zorgt de NAPV ervoor dat er een bepaalde bodem is, waar producten niet onder mogen komen. Ik vind het heel fijn dat het RIVM afgelopen zomer de NAPV-grenswaarden -waar mogelijk- in lijn heeft gebracht met afkapwaarden van Nutri-Score. Nutri-Score wordt vaak genoemd als een stimulerende factor voor het zichtbaar kunnen maken van de verbeteringen. Samen zijn Nutri-Score en NAPV essentieel om het complete voedselaanbod gezonder te maken. Gelukkig merk ik dat veel fabrikanten naar beide aspecten kijken.”

problemen nutri-score
Foto: Canva

Tips

Welke adviezen heb je voor bedrijven? Hoe kunnen zij Nutri-Score inpassen binnen hun gezondheidsbeleid?

“Vanuit Schuttelaar & Partners geven wij bedrijven graag advies over de inpassing van Nutri-Score en het gebruik van NAPV binnen het gezondheidsbeleid. Maatwerk is daarbij belangrijk. Kies voor wat bij je eigen organisatie past en bij je eigen gezondheidsdoelstellingen. Als je Nutri-Score wilt gebruiken, dan is het belangrijk deze te borgen in je organisatie, bijvoorbeeld door een koppeling te maken met targets en doelstellingen. Daarnaast is het belangrijk om in kaart te brengen hoe je producten scoren ten opzichte van de NAPV-grenswaarden.”

Welke tips heb je voor communicatie richting de klanten/consumenten?

Hoe eenduidiger je boodschap, hoe beter het instrument te gebruiken is

“Hou het simpel. Hoe eenduidiger je boodschap, hoe beter het instrument te gebruiken is. Begin volgend jaar komt de overheid met communicatiecampagnes. Ik hoop dat deze de consumenten extra duidelijkheid geven, de beeldvorming verbeteren en antwoorden geven op mogelijke vragen, zodat consumenten de voordelen inzien. Ik raad bedrijven aan om in te spelen op deze campagne. Binnen de verschillende productgroepen is het heel belangrijk dat de producenten, de retail en de overheid het verhaal goed overbrengen richting de consument. Ik hoop eigenlijk dat we niet tot begin volgend jaar hoeven te wachten tot de campagnes van start gaan. Wat mij betreft mag het allemaal wel wat sneller gaan. En ik hoop dat de overheid Nutri-Score ook gaat meenemen in haar cateringaanbesteding, om een goed voorbeeld te geven.”

Lees ook: Positiever beeld gezondheid plantaardige vervangers met Nutri-Score

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin