Technische stappen maken voeding gepersonaliseerd

26-01 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Consumenten zijn zeer ontvankelijk voor gepersonaliseerde voeding, de hardst groeiende trend in voeding van dit moment.

Techniek is de grootste hobbel die te nemen is. Dat is de conclusie van Rick Miller van data-analysebureau Mintel in zijn presentatie op de Food as Medicine Summit Europe. “Dit is het moment om in te stappen in deze trend”, adviseert Miller, die al voor de coronapandemie schetste dat gepersonaliseerde voeding binnen tien jaar door de massa is omarmd. Covid-19 heeft dat proces alleen maar versneld, ziet hij nu. Corona benadrukt niet alleen de noodzaak van gezond zijn, wat je kunt bereiken met gezonde voeding, maar heeft de mensen ook bekendgemaakt met thuis testen.

Zorgen om databescherming

Ondanks zorgen om databescherming is toch zo’n driekwart van de consumenten overtuigd van het nut van gepersonaliseerde voeding, laat Miller zien. Eten en drinken dat je meetbaar nodig hebt om een bepaald doel te halen, daar stellen consumenten graag data voor beschikbaar. Wie een smartwatch of -telefoon gebruikt, doet dat al in bepaalde mate, omdat het nuttig is.

Proteïnepoeders

Gepersonaliseerde voeding is onder te verdelen in vier benaderingen; gebaseerd op persoonlijke informatie zoals gewicht, geslacht en lengte, gebaseerd op genetica/DNA, realtime meetbare indicatoren zoals bloedtests en een benadering gebaseerd op darmgezondheid met bijvoorbeeld poeponderzoek. Opmerkelijk aan de kant van producten die worden geadviseerd, is dat proteïnepoeders tegen de verwachting in (nog) een niche blijven. Daar is ruimte voor groei.

Voorkeur voor traditionele ingrediënten

Waar het in Azië mode is om producten op basis van botanische ingrediënten te nuttigen, ziet Miller in Europa een voorkeur voor traditionele ingrediënten, zoals vitamine C en ijzer. Een à-la-carte-model voor functionele ingrediënten lijkt een succesformule. Kansrijk is het 3D-geprinte gepersonaliseerde snoepje dat het Britse VMS onder de naam Nourished op de markt brengt. De ingrediënten van het thuisbezorgde snoepje passen bij de persoonlijke doelen van de consument; ze helpen slapen of je krijgt er juist energie van. Dit biedt voor kinderen ook goede mogelijkheden. Zo zijn er ook antistress -repen in ontwikkeling, met onder andere valeriaan als ingrediënt. Ook gepersonaliseerde drankjes zijn zo goed denkbaar.

De toekomst van gepersonaliseerde voeding

“Een bedrijf kan een gat in de markt vullen met zo’n idee”, weet Miller. “Dit is waar consumenten behoefte aan hebben. Zij geloven erin, in combinatie met de gezelligheid van thuis eten bereiden en samen nuttigen. Dat vul je aan met extra voedingsmiddelen die je nodig hebt. De technieken worden steeds geavanceerder en thuis testen is dankzij Covid-19 heel normaal geworden. Het zou mooi zijn als we de stap kunnen maken van thuistesten naar realtime metingen waar op abonnementsbasis een persoonlijke oplossing uitrolt. Dan vindt het bijna in je onderbewustzijn plaats. Dat is de toekomst van gepersonaliseerde voeding.”

Vos
Petra Vos Redacteur


Beheer