Het principe van korte ketens is simpel: voedsel zo snel mogelijk van boer naar bord. Sinds de lockdown zijn lokale producten nog meer in trek. In de periode 2017-2020 groeide het aantal bedrijven dat actief is in de korte keten met 26%. De totale omzet wordt geschat op €1,5 miljard in 2020. Hiervan komt €300 miljoen van erfverkoop en de rest uit een keten met één tussenschakel. Ruim een derde van de Nederlanders geeft aan graag streekproducten te willen kopen, dat merken ook steeds meer ondernemers en boeren.
Een korte keten kan zorgen voor een betere marge voor de boer, transparantie over waar producten vandaan komen en kan lokale producten stimuleren. Toch komt nog maar 5% van al het voedsel in Nederland uit korte ketens. De Taskforce Korte Keten (TKK) wil dat in 2024 een kwart van het geconsumeerde voedsel uit korte ketens komt. Veel kansen dus en een sector waar nieuwe initiatieven uit de grond schieten.
Berichten
Appeltje Eitje: veel kansen met hightech verkoopautomaten
EU wil herkomstlabels op meer voedingsmiddelen
Diepvriesspecialist Picard zet in op biologisch en korte keten
Impact maken met groentesnacks van Snackwithbenefits
Consument grillig over boodschappen, wel een rode draad
‘Nee, Nederland kan niet voorzien in de eigen voedselbehoefte’
€ 1 miljoen voor weiverwerking op Terschelling
Boerschappen vraagt klanten om hulp
Betere prijs voor de boer staat bij vlees van Dreug centraal
Hoe populair zijn streekproducten?
Nedertarwe van CZAV en Koopmans schaalt op
Streekproduct is kwestie van afspraken
Opmerkingen, vragen of tips?
Mail naar redactie@foodagribusiness.nl