Werk aan de winkel voor Frau Antje

18-01 | |
Oppewal
Johan Oppewal chef-redacteur
Foto: Canva
Foto: Canva

Nederlands belangrijkste afzetmarkt, Duitsland, wil steeds vaker voedingsproducten van eigen bodem.

Nu kondigt een eerste supermarkt aan dat ze alleen nog Duitse melk wil. Ze volgt een trend die in de vleeswereld al eerder ingezet was. Daar heet het 5 keer D: geboren, gefokt, gemest, geslacht en verwerkt in Duitsland. De trend is niet voorbehouden aan onze oosterburen. In Britse supermarkten viert chauvinisme al langer hoogtij (Buy British!), Franse boeren ‘inspecteren’ met enige regelmaat hun supermarkten op ongewenst importproduct. Zelfs groot-exporteur Nederland doet op de thuismarkt vrolijk mee, je ziet steeds meer Nederlandse vlaggetjes op voedingsmiddelen.

Een raar soort tegenstrijdigheid bij die klant

Dat is geen verwijt: de klant is koning en als die graag iets wil van dichtbij huis, dan lever je dat natuurlijk. Maar er zit wel een raar soort tegenstrijdigheid bij die klant. Die wil namelijk alles. Voor elke keuken in de wereld minstens drie meter winkelschap, van Japans tot Indiaas en Italiaans. Non-food bestelt hij of zij daarnaast maar wat graag via Amazon of Ali Express. Webwinkels met locatie onbekend krijgen voorkeur boven de winkel in de eigen stad.

Korte ketens?

Kortom, kijk je iets verder dan de vlaggetjes op sommige food-producten, dan is het juist vervreemding, vermenging en internationalisering wat de klok slaat. Kortere ketens? Iedereen heeft het erover, maar alleen in reactie op wat er echt gebeurt: ketens worden langer, evenals de reizen die ingrediënten afleggen over de wereldbol.

Is dat vlagvertoon dan niet toch een bedreiging voor voedselexporteur Nederland? Maar zeer ten dele en alleen voor producten die zich op geen andere manier onderscheiden. De rest is een kwestie van een (aantoonbaar!) goed product. Werk aan de winkel voor Frau Antje. Zorg dat zij een goed verhaal heeft dat vertrouwen geeft, dan doet die vlag er echt niet veel toe.



Beheer