Skip to content

ACM wil misleidende claims uitbannen, publiceert nieuwe regels

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft nieuwe regels vastgesteld voor het gebruik van duurzaamheidsclaims.

duurzaamheidsclaims ACM

Algemene claims, zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘eco’, ‘groen’ of ‘verminderde CO2-uitstoot’, mogen niet langer volgens ACM. Foto: Canva

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft nieuwe regels vastgesteld voor het gebruik van duurzaamheidsclaims. De autoriteit wil met de nieuwe vuistregels misleiding voorkomen.

ACM publiceert de Leidraad Duurzaamheidsclaims om de regels te actualiseren. Dit betekent dat er meer regulatie komt op claims als ‘klimaatneutraal’, ‘natuurlijk’ en ‘duurzaam’. Aan de hand van vijf nieuwe vuistregels worden duurzaamheidsclaims verder aan banden gelegd:

  • Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims;
  • Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
  • Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten;
  • Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar;
  • Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.

Algemene claims verboden

Algemene claims, zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘eco’, ‘groen’ of ‘verminderde CO2-uitstoot’, mogen niet langer volgens ACM. Alleen als deze goed onderbouwd kunnen worden, mogen producenten ze gebruiken. Dat is lastig te bewijzen volgens ACM, dus in de praktijk zullen deze termen verdwijnen.

De nieuwe regels van ACM sluiten aan bij de wetgeving waar de Europese Unie mee bezig is, de zogenoemde greenwashing-wet. Met de wetgeving moet misleidende claims verbieden en bedrijven moeten kunnen aantonen dat hun claim waar is.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin