Doorgaan naar artikel

Beyond Meat verkoopt minder burgers in derde kwartaal

Foto: ANP

Foto: ANP

Consumenten kochten in het derde kwartaal minder Beyond Meat-producten, nadat ze tijdens de coronalockdown eerder dit jaar hun vriezers ermee vol legden.

Dat resulteerde in financiële resultaten die lager waren dan dat de producent van vleesvervangers verwachtte. “Onze financiële resultaten weerspiegelen een kwartaal waarin we voor het eerst sinds het begin van de pandemie de volledige last en onvoorspelbaarheid van COVID-19 op onze netto-omzet (…) hebben ervaren”, aldus CEO Ethan Brown.

De netto-omzet steeg met 2,7% tot $ 94,4 miljoen (€ 79,8 miljoen). Financieel analisten gingen uit van een groei van zo’n 48%, aldus de Financial Times.

Meer verkoop in retailkanalen

De groei kwam voornamelijk door meer verkoop in de retailkanalen die een daling in de foodservicekanalen, als gevolg van coronamaatregelen, compenseerde. De retailverkopen stegen met 41% in de Verenigde Staten en 27% in de rest van de wereld. De verkopen in de retailkanalen werd echter negatief beïnvloed door het begin van de coronapandemie, toen consumenten Beyond Meat producten hamsterden en hun vriezers vol legden. Die voorraad zijn consumenten nu aan het opmaken. In het tweede kwartaal was nog sprake van een retailgroei van 200% in de Verenigde Staten en 170% in de rest van de wereld. Het nettoresultaat bedroeg omgerekend -€ 16,3 miljoen en de ebitda (resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen) -€ 3,6 miljoen.

Eigen vegaburger McDonald‘s

De aandelen van Beyond Meat, dat sinds mei dit jaar beursgenoteerd is, daalden op de dag van de bekendmaking fors. Ook de aankondiging van McDonald’s had hier mee te maken. De fastfoodketen maakte bekend met een eigen vegetarische McPlant burger te komen. Volgens sommigen betekent dit het einde voor de overeenkomst tussen Beyond Meat en McDonald‘s, maar volgens Ethan Brown, CEO van Beyond Meat, is dat “enorm overdreven” en gaat de samenwerking gewoon door.

Wereldwijde groeistrategie

Beyond Meat zegt zich ondanks de tegenslagen door het coronavirus te houden aan de wereldwijde groeistrategie. Het opende onlangs de eerste Europese productiefaciliteit in Zoeterwoude, die eigendom is van Zandbergen. Daarnaast bouwt het nog een een eigen fabriek in Enschede, van waar vegaproducten voor Europa, Midden-Oosten en Afrika geproduceerd gaan worden.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin