Skip to content

Binnenvaartschepen met fosfine deze week gelost

Na het overslaan kan diervoederbedrijf De Heus Voeders de tarwe in het ruim gewoon gebruiken.

Het binnenvaartschip Imatra in de haven van Zwolle is een van de schepen waarbij in de laadruimte te veel fosfine aanwezig was. - Foto: ANP

Het binnenvaartschip Imatra in de haven van Zwolle is een van de schepen waarbij in de laadruimte te veel fosfine aanwezig was. - Foto: ANP

De drie binnenvaartschepen die te veel fosfine in het laadruim hadden, zullen aan het eind van deze week allemaal verlost zijn van hun lading tarwe.

Het schip dat aan de ketting lag in Zwolle is aangekomen bij het kunstmatige eiland IJsseloog in het Ketelmeer en wacht daar op het overslaan. Het schip uit Veghel is maandag 9 augustus vertrokken richting IJsseloog en dinsdag 10 augustus volgt het schip dat aan de Utrechtse kade lag. Na het overslaan kan diervoederbedrijf De Heus Voeders de tarwe gewoon gebruiken, zegt een woordvoerster van het bedrijf.

Gezondheidsproblemen

Op 27 juli ontdekten lossers van het diervoederbedrijf het giftige gas fosfine in het laadruim van het schip dat in Utrecht afmeerde. De lossers dragen altijd een fosfinemeter bij zich, omdat inademing van dat gas tot ernstige gezondheidsproblemen kan leiden. Fosfine wordt soms in de vorm van pillen toegevoegd aan een lading, zodat er geen ongedierte bij kan komen. De lading tarwe kwam uit Polen. Direct na de ontdekking is de bemanning van de schepen in Veghel en Zwolle gewaarschuwd. De Inspectie SZW legde de schepen aan de ketting.

Tarwe niet vergiftigd

Op IJsseloog, een slibdepot van Rijkswaterstaat, wordt de tarwe in andere schepen overgeslagen. Bij dat proces vervliegt de fosfine. Dat is volgens deskundigen en het diervoederbedrijf niet belastend voor het milieu, want het gas slaat niet in een of andere vorm neer. De lading tarwe is niet vergiftigd door het gas, aldus De Heus.

De hoge concentratie fosfine in de laadruimen heeft geen schadelijke gevolgen gehad voor de bemanning van de drie binnenvaartschepen. “We zijn heel blij dat we tijdig metingen hebben gedaan”, aldus de woordvoerster van het bedrijf. “Hoe het kan dat de fosfine niet eerder in het transportproces is ontdekt, bijvoorbeeld bij het overladen van de tarwe vanuit de trein naar schepen, wordt nog nader onderzocht.”

Het gebruik van fosfine in ladingen is zowel in de landelijke als in de Europese politiek een punt van discussie.

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin