Brits warenhuis Marks & Spencer zet meer in op food

28-05 | |
Foto: Marks & Spencer
Foto: Marks & Spencer

De grootste Britse keten van warenhuizen Marks & Spencer gaat meer ruimte inruimen voor levensmiddelen en dranken ten koste van kleding en andere non-foodafdelingen.

Marks & Spencer gaat bovendien nog een flink aantal vestigingen sluiten.

Marks & Spencer, dat vooral luxere levensmiddelen en drank verkoopt, zag de omzet in food in het boekjaar tot 31 maart met 6,9% toenemen. Daarbij zijn echter wel de gevolgen van de sluiting van de restaurants en coffeebars buiten beschouwing gelaten. Het winkelbedrijf verkocht meer online maar die omzet wordt geboekt bij partner Orcado.

Focus op verse producten

Marks & Spencer gaat nu meer investeren in food ‘om de magie te beschermen’. Daarbij ligt de focus op verse, makkelijk te bereiden producten die worden gepresenteerd in gemoderniseerde en grotere winkels. “De consument is goed op de hoogte van de kwaliteit en onze reputatie voor innovatie en vertrouwen, maar toch hebben we een klein marktaandeel. De business heeft een substantiële groeimogelijkheid.” Het bedrijf wil daarbij intensiever gaan samenwerken met de leveranciers. Dat gebeurt ook in een Food Innovation Hub ‘die nieuwe ideeën moet voortbrengen over de verpakking, product innovatie en voedingswaarde, zoals plantaardige eiwitten en duurzame verpakking’. Bovendien gaat Marks & Spencer de reeks goedkopere ‘value’ producten, nu goed voor 10% van het volume, sterk uitbreiden om van haar dure imago af te komen.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur



Beheer