Skip to content

Britten gaan reclame voor junkfood beperken

Updated on:
Internationale politiek & beleid
Nieuws
Foto: Canva

Foto: Canva

De Britse regering gaat reclamespotjes voor junkfood deels aan banden leggen vanaf 2023.

Dit geldt voor uitingen online, maar ook voor junkfoodreclame op televisie komt een beperking. Straks mogen dergelijke commercials niet meer voor 21.00 uur op televisie verschijnen. Het reclameverbod voor producten die te veel vet, zout of suiker bevatten, is bedoeld om vetzucht onder jongeren tegen te gaan. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de Britse basisschoolkinderen te dik is.

Het reclameverbod treft alleen producten van grotere foodondernemingen en niet van bedrijven met minder dan 250 werknemers. Ook eigen onlinemediakanalen van foodbedrijven vallen niet onder het verbod. Het onlineverbod raakt daarmee wel bedrijven zoals Facebook en Google.

Minister voor Volksgezondheid Jo Churchill: “We willen de gezondheid van onze kinderen verbeteren en obesitas aanpakken. Wat jongeren zien kan van invloed zijn op de keuzes die ze maken en de gewoontes die ze aanleren. Kinderen besteden meer en meer tijd online, dus het is van levensbelang dat we hun beschermen tegen ongezonde reclame.” Media-organisaties vrezen dat ze jaarlijks € 230 miljoen aan reclame-inkomsten mislopen vanwege de maatregel.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin