CoViVa zoekt ideeën voor subsidie marktconcepten

15-03 | |
Afbeelding: Canva en CoViVa, bewerking Misset
Afbeelding: Canva en CoViVa, bewerking Misset

De Coalitie Vitale Varkenshouderij (CoViVa) stelt komende zomer een subsidieregeling open voor het stimuleren van ketengestuurde marktconcepten.

Om te inventariseren welke concepten in aanmerking kunnen komen voor een subsidie roept CoViVa slachterijen, varkenshouders en overige ketenpartners om informatie te delen. CoViVa wil graag ideeën ontvangen over opschaling van marktconcepten. Tevens is de organisatie nieuwsgierig naar informatie over hoe eventuele belemmeringen waar dergelijke concepten tegenaan lopen weggenomen kunnen worden. De sluitingsdatum voor indienen reacties is 25 maart.

Insteek is om eerst te zien waar behoefte aan is

Aan de hand van de ingestuurde ideeën worden definitieve criteria opgesteld voor de latere subsidieregeling. Nu reageren betekent volgens programma-directeur Alfred van Lenthe niet dat er bij de definitieve versie ook direct subsidie wordt toegekend: “We hebben al te veel subsidieregelingen gezien waar het animo om in te tekenen zwaar tegen viel. De insteek is om eerst te zien waar behoefte aan is en aan de hand daarvan gaan we de regeling optuigen. We willen insteken op de initiatieven waar de meeste behoefte aan is met objectieve criteria. De marktconcepten moeten een duidelijke meerwaarde voor de hele sector hebben waarbij de positie van de varkenshouder van belang is.”

Aan de komende subsidieregeling hangt nog geen bedrag vast, dat wordt later dit voorjaar bepaald. De subsidieregeling valt onder het Programma Vitale Varkenshouderij en heeft als doel (door)ontwikkeling van vraaggestuurde marktconcepten die gebaseerd zijn op HollandVarken en voldoen aan de voorwaarden van HollandVarken.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

van der Linde


Beheer