Skip to content

Dierenwelzijn is eigenbelang

Updated on:
Dier
Column
Foto: ANP

Foto: ANP

Dierenwelzijn is steeds belangrijker geworden in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat vrijwel iedereen op dit moment vindt dat mensen de morele plicht hebben om het goede te doen voor dieren. Een kwart van de ondervraagden gaf zelfs aan dat mens en dier gelijkwaardig zijn.

Volgens velen hebben dieren een eigen waarde en een eigen wil. Het aanpakken van dierenwelzijnsvraagstukken is een voorbeeld van het goede doen voor dieren. Je zou dus verwachten dat producenten die diervriendelijke producten willen verkopen de vraag niet kunnen bijbenen. Het aankoopgedrag van consumenten laat echter een ander beeld zien. Hoewel consumenten zeggen wel degelijk bezorgd te zijn over dierenwelzijn, is dit meestal niet terug te zien in hun aankoopgedrag. Zijn deze consumenten inconsequent?

Diervriendelijke producten hebben een hogere prijs

Nee, deze consumenten zijn juist consequent. Bij conflicten tussen persoonlijk belangen en morele plichten wint in de meeste gevallen het eigenbelang. Diervriendelijke producten hebben vaker een hogere prijs dan andere producten. Daarom botst in de winkel het concrete eigenbelang van consumenten met de abstracte morele plicht om het dierenwelzijn te bevorderen. Het goede nieuws is dat we het persoonlijke belang ook kunnen inzetten om consumenten te stimuleren diervriendelijke producten te kopen en zo het dierenwelzijn te verbeteren.

Wist-je-datjes over dierenwelzijn

Productmarketing die inspeelt op emotie of nieuwsgierigheid wordt hoog gewaardeerd. Zo kan het koppelen van een verbeterde smaak aan diervriendelijke producten de verkoop stimuleren. Vooral nieuwsgierigheid wordt nog bijna niet gebruikt. Het aanbrengen van wist-je-datjes over dierenwelzijn op de verpakking kan ook een positief effect hebben op de verkoop van diervriendelijke producten. Het inzetten van creativiteit en positieve aspecten in de marketing werkt alleen als de overheid stopt met campagnes die alleen maar de negatieve aspecten van vlees benadrukken. Ook moeten supermarkten niet meer stunten met kiloknallers. Daardoor maken zij het voor hun klanten mogelijk dat dierenwelzijn eigenbelang kan worden.

Snel delen

Afbeelding
Bart Gremmen

Hoogleraar Ethiek in Levenswetenschappen, Wageningen University and Research

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin