Doorgaan naar artikel

Horeca blijvend de dupe van coronacrisis, supermarkt profiteert

Er gaan klappen vallen in de horeca, zegt Jan-Willem Grievink van Foodservice Instituut Nederland.

Nieuws
Food
Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen de prijs van voeding thuis en de prijs als mensen uit eten gaan. “Wie wil nog € 5 betalen voor een kopje koffie", zegt Jan-Willem Grievink van Foodservice Instituut Nederland. premium

Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen de prijs van voeding thuis en de prijs als mensen uit eten gaan. “Wie wil nog € 5 betalen voor een kopje koffie", zegt Jan-Willem Grievink van Foodservice Instituut Nederland. - Foto: Canva/frederique wacquier

Er gaan grote klappen vallen in de horeca. Dat verwacht Jan-Willem Grievink, oprichter van Foodservice Instituut Nederland.

De omzet die horecabedrijven tijdens de coronacrisis hebben verloren, wordt lang niet volledig teruggewonnen nu de beperkende maatregelen zijn opgeheven. Supermarkten profiteren daarvan. Grievink sprak donderdag 24 maart op de Themadag Granen in Nijkerk. “Door de oorlog in Oekraïne stijgen de prijzen. Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen de prijs van voeding thuis en de prijs als mensen uit eten gaan. Dat kan leiden tot een kopersstaking”, legt Grievink uit. “Wie wil nog € 5 betalen voor een kopje koffie.”

Supermarkt verdrukt horeca

Tijdens de coronacrisis kromp de totale foodmarkt met 5,9%. De omzet in de foodservice daalde met 37,9%. De omzet in de supermarkten voor voeding groeide met 10%. Grievink: “Supermarkten zijn goed in staat om in te spelen op consumentenwensen. Zo hebben ze de lokale groenteboer en slager weggeconcurreerd. Ze zijn begonnen met bezorging en ze bereiden zelf voeding in supermarkten. Die extra omzet die ze tijdens de coronacrisis hebben verworven, gaan ze niet meer inleveren. Dat gaat ten koste van de horecabedrijven.”

Grievink stelt dat 55% van de foodmarkt bestaat uit mainstream voeding. “Dat is een vechtmarkt waar het draait om kostprijs. Die afzetmarkt krimpt voortdurend. De markt van gemaksvoeding is nu 25% en groeit. De markt van het genieten gaat naar 20% en groeit verder.”

Lees ook: Horeca krabbelt op, nog niet pre-corona niveau

‘Uitgaven voeding en genot sterk omhoog in 2030’

Grievink verwacht dat de consument steeds meer gaat uitgeven aan voeding- en genotmiddelen. Dat was € 3.665 per jaar in 2019, maar dat bedrag daalde tijdens de coronacrisis naar € 3.420. Grieving verwacht echter een gestage stijging naar € 4.483 per jaar in 2030. Er zijn volgens hem een aantal trends in de voedingssector: “Er komen tot 2030 2,1 miljoen jonge consumenten bij. De belangrijkste trends voor die groep zijn gemak en genieten. De bedrijven die daar het beste op inspelen, hebben de meeste kansen.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Copyrights reserved

Terms and conditions Privacy Cookies

Beheer
WP Admin