Lagere omzet en winst LambWeston door coronavirus

De omzet van de Amerikaanse fritesfabrikant LambWeston daalde in het afgelopen kwartaal met 16% tot $ 847 miljoen. Onder de streep bleef een nettoverlies van $ 2 miljoen over.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het laatste kwartaal van boekjaar 2020. “De laatste maanden van fiscaal 2020 waren enkele van de meest uitdagende in de geschiedenis van ons bedrijf”, aldus CEO Tom Werner. “Door maatregelen tegen het coronavirus, het sluiten van restaurants en andere foodservice-activiteiten, verminderde abrupt de vraag op korte termijn naar diepvriesaardappelproducten, wat een aanzienlijke impact had op onze verkoop en winst in het vierde kwartaal”.

Stijging thuisconsumptie bevroren product

Het bedrijf zag wel een stijging van de consumptie van bevroren aardappelproducten vanuit huis. Het coronavirus zorgde voor ongeveer $ 74 miljoen aan kosten. Zo maakte LambWeston $ 25 miljoen aan productiegerelateerde kosten, zoals kosten voor het stilleggen, reinigen en opnieuw opstarten nadat een productiemedewerker besmet leek met het coronavirus. Ook werd $ 22 miljoen aan kosten gemaakt die vooral bestonden uit dure contracten voor oogstjaar 2019 voor aardappelen die niet konden worden gebruikt vanwege de gedaalde vraag naar bevroren aardappelproducten.

Vraag hersteld

“Over het geheel genomen herstelde de vraag naar frites van de meeste van onze klanten in Noord-Amerika en onze internationale markten, die samen een meerderheid van onze omzet vormden, eind juni aanzienlijk”, aldus Werner. Over het gehele boekjaar 2020 nam de omzet met 1% toe tot $ 3,8 miljard en de winst daalde met 24% tot $ 366 miljoen.

Geen voorspelling

Vanwege de onzekerheid over het coronavirus, durft LambWeston het niet aan een voorspelling te doen hoe de vraag naar aardappelproducten in boekjaar 2021 zal zijn. Wel geeft het bedrijf een update over de ontwikkelingen in de eerste zeven weken van het nieuwe boekjaar, tot aan de week van 20 juli.

LambWeston heeft in Nederland een joint venture met Lamb-Weston/Meijer. Hierover zegt het moederbedrijf: de verschepingen zijn tot nu toe ongeveer 75% van het niveau van vorig jaar en zijn geleidelijk aan verbeterd, nadat restaurants in landen weer open gingen. Aan het begin van het kwartaal lag het niveau nog op 65% van vorig jaar, aan het eind van de eerste weken liep dat op naar zo’n 80%.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.