Skip to content

Maersk: Containermarkt nog maanden verstoord

Updated on:
Business
Handel
Nieuws
Maersk is met zijn schepen met koel- of vriescontainers een belangrijke schakel in de voedselketen. - Foto: ANP

Maersk is met zijn schepen met koel- of vriescontainers een belangrijke schakel in de voedselketen. - Foto: ANP

Rederij A.P. Møller – Mærsk denkt dat de huidige situatie op de containermarkt met tekorten aan containers en hoge prijzen nog maanden aanhoudt.

Volgens het Deense bedrijf, dat bekender is onder de verkorte naam Maersk, blijft de markt tot in het eerste kwartaal van volgend jaar krap.

Om minder afhankelijk te zijn van alleen zeevracht koopt Maersk de Duitse luchtvrachtvervoerder Senator International. De verstoring van de wereldwijde distributieketens door corona is een van de oorzaken van oplopende inflatiecijfers wereldwijd.

Belangrijke schakel in de voedselketen

Maersk behaalde een omzet van $ 16,6 miljard in het derde kwartaal, omgerekend zo’n $ 14,3 miljard. De brutowinst kwam uit op $ 5,9 miljard (circa $ 5 miljard).

Maersk is met zijn schepen met koel- of vriescontainers een belangrijke schakel in de voedselketen. Bijvoorbeeld voor het transport van vlees tussen de Europese Unie en China.

Het Deense concern heeft eerder onder meer het voormalige Nederlandse rederijconcern P&O Nedloyd overgenomen. Maersk is samen met Wageningen UR een van de participanten in een project om de houdbaarheid van verse producten beter te voorspellen.

Lees ook: Xeneta: vervoer per container blijft duur

Tekorten aan containers

Maersk is een van de grootste containerbedrijven ter wereld. De Denen vervoeren een op de vijf containers wereldwijd. Tijdens het herstel van de coronacrisis profiteerde het bedrijf van het feit dat China snel herstelde, veel produceerde en er in de Verenigde Staten en Europa veel vraag was naar producten. Daardoor ontstonden tekorten aan containers in China en aan ruimte op containerschepen, waardoor de prijzen voor vrachtvervoer omhoog schoten.

Het concern ziet nu mogelijkheden in de luchtvrachtsector. Ook daar gingen de prijzen omhoog omdat veel minder passagiersvluchten werden uitgevoerd. Veel luchtvracht gaat namelijk in het bagageruim van lijnvluchten mee. Voor Senator International tellen de Denen naar verluidt zo’n € 550 miljoen neer.

Mede-auteur: Wim Esselink

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin