Skip to content

MEG: extra rendement zuivel te weinig naar boer

Foto: Canva.com

Foto: Canva.com

Terwijl 38 Duitse melkverwerkers in een periode van 10 jaar tot en met 2010 hun waardecreatie gemiddeld fors hebben verhoogd, is de Duitse melkveehouder er in doorsnee niet op vooruit gegaan. Nog steeds wordt maar zo’n tweederde van de kosten gedekt. Dit concludeert melkveehoudersorganisatie MEG Milch Board.

De zuivelverwerkers hebben de extra verdiensten in de jaren 2009 tot en met 2018 vooral gebruikt om hun eigen vermogen te versterken of hun marktpositie te verstevigen, maar amper om de boeren beter te laten verdienen. Zelf in crisisjaren heeft het gemiddelde Duitse zuivelbedrijf volgens het onderzoek van de MEG het qua rendement amper slechter gedaan dan in goede jaren.

Groot verschil in waardecreatie

Tussen de onderzochte zuivelbedrijven bestaat volgens de MEG wel een groot verschil in waardecreatie. Koploper qua waardetoevoeging is het private Zott, dat volgens MEG 20 cent per kilo melk aan waarde toevoegt. Daarna komt coöperatie Bayernland, dat 17 cent toevoegt. Hekkensluiter in de groep onderzochte bedrijven is coöperatie Ammerland, die algemeen gezien wordt als een zeer sterk en stabiel zuivelbedrijf. Het voegt echter slechts 5 cent per kilo melk aan waarde toe, zo wordt geconcludeerd. Duitslands grootste coöperatie DMK is een middenmoter met 12 cent waardecreatie.

Export geen garantie voor hogere prijs

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat export naar markten buiten de Europese Unie geen garantie is voor een hogere waardecreatie. Zott en Bayernland verkopen alleen in Duitsland en delen van de EU, terwijl ze daarmee een heel goed rendement neerzetten. Ammerland exporteert wereldwijd, maar is hekkensluiter, net als Uelzena, die alleen in de EU verkoopt.

Snel delen

Afbeelding
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin