Doorgaan naar artikel

Spanje: topper in bio-landbouw, consumptie blijft achter

Hoe doen Europese landen het op gebied van biologisch? Deze keer Spanje: het grootste Europese exportland van biologische voeding.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Agri
Sustainable food
Biologische trostomaten in Spanje. - Foto: Gerard Boonekamp premium

Biologische trostomaten in Spanje. De biologische landbouw concentreert zich in Andalusië. - Foto: Gerard Boonekamp

Spanje is het grootste Europese exportland van biologische voeding. Vooral uit Andalusië gaan biologische wijn, olijfolie en citrus- en peulvruchten de wereld over.

De biologische sector in Spanje blijft groeien, zowel qua areaal als consumptie. Het Zuid-Europese land had in 2021 2,6 miljoen hectare land in gebruik voor biologische landbouwproductie, zo’n 11 % van het totale landbouwareaal.

De biologische landbouw concentreert zich in Andalusië met bijna 800.000 hectare. Andere belangrijke regio’s zijn Castilla-La Mancha en Catalonië. In de EU scoort het land qua bioareaal met bijna 11% net boven het Europees gemiddelde van 9,6%.

Bio in alle Spaanse supermarkten

De sector is aantrekkelijk geworden voor boeren. De tijd dat biologische producten alleen te verkrijgen waren in stoffige speciale winkeltjes is voorgoed voorbij: ook de grote distributiekanalen hebben hun eigen biologische productielijnen. In vrijwel alle supermarkten zijn volop biologische producten te koop, vooral voedingsmiddelen. De omzet hiervan in de retail bedraagt € 2,5 miljard .

Dit artikel maakt deel uit van een serie over biologische landbouw in de Europese Unie. Lees ook over Duitsland, België, Oostenrijk en Denemarken

Spanje exporteert veel bio

Opvallend is dat de grootste producenten van bio of de landen met het grootste bioareaal – zoals Spanje, Italië of Frankrijk – niet noodzakelijk de landen zijn waar ook de lokale inwoners massaal bio kopen. Deze landen moeten het ook hebben van de export van hun bioproducten. De Spaanse exportwaarde wordt geschat op zo’n € 900 miljoen per jaar.

Spanjaarden gaven afgelopen jaar gemiddeld maar € 60 uit aan biologische producten. Daar liggen volgens Ecovalia, de beroepsvereniging voor biologische teelt, de kansen en ruimte voor groei. De consument moet volgens de beroepsvereniging beter uitgelegd krijgen wat biologische producten zijn. Daarnaast moeten op productieniveau de criteria uniform worden, want biologische boeren zijn voor die normen nu nog altijd afhankelijk van de eigen regelgeving van de verschillende autonome gemeenschappen.

Milieu en gezondheid versus inflatie

Coöperatie Balcón de Europa promoot de biologische teelt van zoete aardappelen en avocado’s in de Zuid-Spaanse streek van Nerja (Malaga). Volgens een manager van de coöperatie doen zich twee fenomenen voor als het gaat om de consumptie. Aan de ene kant nuttigt een deel van de Spanjaarden meer biologisch voedsel vanwege gezondheids- en milieu-overwegingen. Aan de andere kant is er de inflatie en kiezen veel Spanjaarden ervoor om goedkopere producten te kopen, zoals gangbaar geteelde groenten en fruit. Dit heeft geleid tot een daling van de prijzen van biologische producten, zodat deze steeds meer in de richting van de gangbare producten gaan.

Uiteindelijk bepaalt het spel van vraag en aanbod de prijs. “Misschien is dit het moment om het concurrentievoordeel van bio ten volle aan te grijpen. Biologische groenten en fruit zijn immers gezond en goed voor de planeet, en aangezien ze in prijs niet zo veel meer verschillen van het conventionele product, zijn ze toegankelijker voor een belangrijke groep consumenten”, aldus de manager.

Snel delen

Image
Tineke Hoekstra

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin