Foto: Canva
In dit artikel
Het netwerk rondom gezondheid en voeding moet de handen ineen slaan om het de consument met een systeemverandering makkelijker te maken om gezond te kiezen.
Dat werd donderdag benadrukt op de tweede dag van de Food as Medicine Summit Europe. Robert-Jan Koens van supermarktketen Jumbo, hij is manager van de app Foodcoach, gaf aan dat het systeem moet veranderen om consumenten gezondere keuzes te laten maken. “Het makkelijkste zou het natuurlijk zijn als leveranciers producten gezonder maken en wij de planken zo kunnen vol zetten met gezonde voedingsmiddelen. Maar de consument wil ook een ander soort producten, dus dat is niet de volledige oplossing.”
We moeten met alle betrokken partijen tot een nieuw, duurzaam model komen
Geld speelt ook een rol: gezond eten is doorgaans duurder dan ongezonde voeding, weet Koens. “Dat kan een probleem zijn als je gezonder wilt eten. Dat probleem kunnen wij niet alleen oplossen. We moeten met alle betrokken partijen tot een nieuw, duurzaam model komen. Wie het initiatief moet nemen? Je kunt zeggen de consument, maar die heeft daar hulp bij nodig. Daar kunnen we een handreiking doen met tools om kleinere veranderingen te realiseren. Zoals onze Foodcoach-app.”
Leefstijlgeneeskunde
Suzan Wopereis van onderzoeksorganisatie TNO lichtte het initiatief Lifestyle4Health toe, waaraan zij bijdraagt, en merkte daarbij op dat er steeds meer aandacht is voor leefstijlgeneeskunde als aanvulling op bestaande gezondheidszorg. “Diabetes type 2 kan in ruim 40% van de gevallen worden teruggedrongen met leefstijlgeneeskunde”, stelt ze als voorbeeld. “Met leefstijlaanpassingen kun je farmaceutisch ingrijpen voorkomen of indammen.” Dat wil de organisatie nu bewijzen met vervolgonderzoek.
Consument op beter spoor krijgen
Diabetes type 2 en andere leefstijlgerelateerde chronische ziekten komen de laatste decennia veel voor en leggen een flinke druk op de gezondheidszorg. Blijkbaar zijn mensen zelf onvoldoende in staat om gezonde keuzes te maken en daar spelen allerlei partijen uit voedingsmiddelenindustrie, retail, onderzoek, onderwijs en gezondheidszorg op in met platforms en apps om consumenten op een beter spoor te krijgen.