Skip to content

Verdify haalt € 1,3 miljoen op voor platform Swapmeals

Updated on:
Nieuws
Food & Health
Op Swapmeals zijn recepten automatisch aan te passen aan de individuele voedingsprofielen van de consument. - Foto: Canva premium

Op Swapmeals zijn recepten automatisch aan te passen aan de individuele voedingsprofielen van de consument. - Foto: Canva

Het Nederlandse foodtechbedrijf Verdify heeft € 1,3 miljoen opgehaald bij risicokapitaalfondsmanager Brightlands Venture Partners, investeringsmaatschappij Joles en de oprichters van het bedrijf.

Met de investering schaalt Verdify het receptenplatform Swapmeals op. Dat is volgens Verdify ook een kans voor voedingsmiddelenfabrikanten, aangezien het platform een podium is voor gezonde voeding.

Op het Swapmeals-platform krijgen consumenten maaltijdinspiratie op maat, gebaseerd op persoonlijke voedingsprofielen. Het bedrijf speelt daarmee in op de opkomende trend van gepersonaliseerde voeding. Die trend komt voort uit de wens van consumenten om gezond en duurzaam te eten en te drinken. Maar die wens wordt bemoeilijkt door de complexiteit van voedselkeuzes. Dat probleem wil Verdify aanpakken met gepersonaliseerde recepten.

Persoonlijke parameters

Op Swapmeals.com zijn recepten automatisch aan te passen aan de individuele voedingsprofielen van de consument. Er wordt rekening gehouden met persoonlijke parameters zoals gezondheidstoestand, voedselallergieën, activiteitenniveau, levensstijl, locatie en smaakvoorkeuren. Consumenten maken de persoonlijke voedingsprofielen zelf aan.

Onder de motorkap van het platform bevindt zich software voor receptpersonalisatie, die de samenstelling van vrijwel alle recepten op internet in kaart kan brengen en kan afstemmen op voedingsprofielen van de consument. Een eigen algoritme vervangt minder passende ingrediënten door geschikte alternatieven, terwijl weer een ander algoritme de receptinstructies herschrijft volgens de nieuwe samenstelling.

De techniek van Verdify is op elk ander receptplatform inzetbaar; recepten kunnen worden gekoppeld aan het digitale winkelmandje van lokale retailers.

Tweede kapitaalinjectie

De financiering volgt op de kapitaalinjectie van vorig jaar van € 750.000 voor de ontwikkeling en lancering van het platform in het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De verkregen € 1,3 miljoen wordt gebruikt voor het opschalen van het platform Swapmeals, inclusief de introductie van het concept in het digitale platform ZorgDomein. Hierdoor kunnen consumenten voedingsadvies van diëtisten en medische professionals direct in hun voedingsprofiel van Verdify ontvangen.

Verder wordt het mogelijk om het profiel te verrijken met data uit wearables (een smartwatch of sporthorloge) en biomarkertests (bijvoorbeeld een urinetest).

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin