Willen supermarkten eigenlijk wel verduurzamen?

21-12-2022 | |
Heijdra
Anita Heijdra Vleesveehouder
2022 had het jaar kunnen worden van meer Nederlands rundvlees in de Nederlandse supermarkten, maar dat is het niet geworden. - Foto: ANP
2022 had het jaar kunnen worden van meer Nederlands rundvlees in de Nederlandse supermarkten, maar dat is het niet geworden. - Foto: ANP

Het kabinet verwacht dat supermarkten een belangrijke bijdrage gaan leveren aan oplossingen voor het stikstofbeleid via een eerlijke prijs voor Nederlands voedsel. Ik heb daar weinig vertrouwen in. ​​​​​​​

2022 had het jaar kunnen worden van meer Nederlands rundvlees in de Nederlandse supermarkten. Deze belofte deden de twee grootste supers van Nederland, Albert Heijn en Jumbo, eind 2021.

Concept met veel potentie

Beide buitelden over elkaar heen voor de primeur met vlees van de Nederlandse melkkoe als ultiem marketingmiddel. Met als grootste verschil dat Albert Heijn ook de luxe delen van deze koeien kon aanbieden door een centraal georganiseerde afmestfase toe te voegen aan het leven van de melkkoe. Daardoor wordt een vleeskwaliteit bereikt die minstens zo goed is als dat van Iers rundvlees.

Daardoor had dit concept veel potentie om zowel qua volume als kwaliteit een marktaandeel met perspectief te bieden door de grote hoeveelheid melkkoeien in ons land.

Het afmestconcept is begin 2022 stopgezet en zowel bij Jumbo als bij Albert Heijn liggen de schappen weer vol met geïmporteerd luxe rundvlees.

Supermarkten kiezen toch voor import rundvlees

Dus ondanks het feit dat rundvlees van centraal afgemeste Nederlandse melkkoeien aantoonbaar duurzamer is dan importvlees, kiezen de supers toch voor import. Met de aanduiding ‘van Europese herkomst’ kunnen vleesmanagers vrijelijk hun gang gaan en vlees inkopen waar dit het goedkoopst is.

Nu de interesse in de Nederlandse melkkoe is afgezwakt, is de slachtprijs sterk gedaald. Daarmee komt ook de prijs van gehaktsnippers van luxe koeien en stieren van vleesrassen weer onder druk te staan.

​​​​​​​Het is voornamelijk de vee- en vleeshandel die de touwtjes graag in handen houden in het spel tussen de producenten en de retailers

Door de inlijving van de Jan Linders-winkels door Albert Heijn maak ik me ook grote zorgen over de Limburgse stierenmesters die hun rundvlees, geproduceerd onder het welzijnskeurmerk Beter Leven, tot nu toe regionaal konden afzetten. Het is nog maar de vraag of Zaandam dit blijft inkopen, aangezien Albert Heijn-managers geen liefhebbers zijn van stierenvlees.

Het is voornamelijk de vee- en vleeshandel die de touwtjes graag in handen houden in het spel tussen de producenten en de retailers. Daarmee verdwijnen verduurzamingsdoelstellingen naar de achtergrond. Ik vermoed dat men daar in Den Haag geen kennis van heeft, laat staan invloed op kan uitoefenen.

2023 jaar van de waarheid

2023 wordt in veel opzichten het jaar van de waarheid, ook voor de Nederlandse rundveesectoren. De kritische massa die nodig is om de Nederlandse vleesveesector overeind te houden, is al bereikt. Veel ambachtelijke slagers kopen onderdelen en geen hele runderen meer en zijn daarvoor in België veel goedkoper uit. De hoge Nederlandse regeldruk heeft ons jaren geleden al uit de markt geprijsd.

Zeg nu zelf. Welke leveringszekerheid kunnen wij afnemers van ons rundvlees nog bieden als de overheid ons systematisch de nek omdraait? Je zou als supermarkt wel gek zijn om je assortiment afhankelijk te maken van Nederlands rundvlees. Al is het nog tien keer zo duurzaam.

Lees ook: Adema: wellicht supers verplichten tot duurzame voeding in schap



Beheer