Skip to content

Babyvoedingsmerk Friso mogelijk € 2,2 miljard waard

Zakenbank JPMorgan peilt de belangstelling voor een eventuele verkoop van Friso.

Updated on:
Nieuws
Food
Topman Hein Schumacher maakte op de ledenraadbijeenkomst bekend dat FrieslandCampina strategische opties voor de kindervoedingsactiviteiten onder het Friso-merk onderzoekt. - Foto: Herbert Wiggerman premium

Topman Hein Schumacher maakte op de ledenraadbijeenkomst bekend dat FrieslandCampina strategische opties voor de kindervoedingsactiviteiten onder het Friso-merk onderzoekt. - Foto: Herbert Wiggerman

Zakenbank JPMorgan peilt de belangstelling voor een eventuele verkoop van Friso, het wereldwijde baby- en kindervoedingsmerk van FrieslandCampina.

Volgens persbureau Reuters heeft JPMorgan informatie over Friso verstuurd aan potentiële kopers. Bij een eventuele verkoop zou Friso $ 2 tot $ 2,5 miljard waard zijn, volgens 3 bronnen die bekend zijn met de situatie. Dat zou bij de huidige dollarkoers neerkomen op € 1,8 tot € 2,2 miljard. Informatie over een verkoop zou zijn verstuurd aan onder meer private equity investeerders en strategische partijen. Het officiële proces zou begin januari al kunnen starten, aldus de bronnen. JPMorgan geeft geen commentaar.

‘Onderdeel van evaluatie’

FrieslandCampina wil er zelf niet meer over zeggen dan dat het nadrukkelijk alle opties bekijkt voor het merk Friso. “Wij lopen niet vooruit op de uitkomsten van de evaluatie”, geeft een woordvoerder aan. Hij verwijst daarbij naar de evaluatie die is aangekondigd in de ledenraad eerder deze maand. Reuters verwijst eveneens naar de verklaring van het zuivelbedrijf over de ledenraadbijeenkomst.

De Chinese markt is in een paar jaar tijd voor FrieslandCampina omgeslagen van zeer lucratief naar veel minder winstgevend. Dit jaar was het zelfs een belangrijke oorzaak voor achterblijvende resultaten in het eerste halfjaar. Topman Hein Schumacher maakte op de ledenraadbijeenkomst bekend dat FrieslandCampina strategische opties voor de kindervoedingsactiviteiten onder het Friso-merk onderzoekt. Welke opties dat zijn, liet RFC in het midden voor het merk dat valt onder de divisie Specialised Nutrition.

In januari 2021 waren er ook al geruchten over de verkoop van Friso. Toen was het persbureau Bloomberg dat zich baseerde op ingewijden. JPMorgan werd toen ook genoemd als adviseur. FrieslandCampina ontkende toen met klem dat het Friso zou willen verkopen.

Wereldwijd merk

Friso is het belangrijkste merk binnen de divisie ‘Specialised Nutrition’, dat ook andere merken voor kindervoeding en andere voeding omvat. Onder het merk Friso wordt wereldwijd in 25 landen baby- en kindervoeding verkocht. Jarenlang was China een lucratieve markt. De Chinese markt werd vooral vanuit Hongkong als toegangspoort bediend. Dat zorgde voor problemen toen de grens tussen Hongkong en de Chinese afzetmarkt werd gesloten.

De afzet in China is bovendien structureel lager door lagere geboortecijfers en het streven om meer zelfvoorzienend te worden voor producten als baby- en kindervoeding.

Reuters onderstreept dat in juni het Britse concern Reckitt Benckiser de Chinese baby- en kindervoedingstak voor $ 2,2 miljard heeft verkocht aan een Chinese investeringsmaatschappij. Chinese zuivelbedrijven zoals Yily zijn op het overnamepad. Yili is inmiddels onder meer de grootse aandeelhouder in Ausnutria, dat ook bedrijven heeft in Nederland, inclusief een belang in zuivelaar Farmel.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin