Britse foodsector ziet kansen in handelsdeal met Japan

Groot-Brittannië heeft een handelsakkoord kunnen sluiten met Japan, het eerste in het post-Brexit tijdperk. De voedingsmiddelensector is blij.

“Britse fabrikanten van voeding en dranken zijn blij met het nieuwe handelsakkoord dat de regering in Londen heeft gesloten met Japan.” Dat zegt Dominic Goudie, hoofd internationale handel bij de Food and Drink Federation, na de aankondiging dat de Britten een eerste post-Brexit handelsdeal hebben kunnen sluiten met Japan. “Als de grootste importeur van voeding en dranken, biedt dit akkoord belangrijke nieuwe groeikansen voor kwaliteitsproducten uit het Verenigd Koninkrijk.”

Japan is tot nu toe een kleine markt voor de Britse varkenssector

Zoe Davids, directeur van de National Pig Association

‘Zeker € 17 miljard aan economische voordelen’

Terwijl de onderhandelingen over de Brexit aan alle kanten zijn vastgelopen en de Britten onder leiding van premier Boris Johnson almaar nieuwe barrières opwerpen, wordt de ondertekening van het akkoord met Tokio in Londen als een overwinning gevierd.

Volgens minister van internationale handel Liz Truss kan de handel met Japan jaarlijks zeker € 17 miljard aan economische voordelen opleveren. “Het akkoord geeft Britse bedrijven die naar Japan exporteren een concurrentievoordeel op een aantal gebieden. Het draagt daarmee bij aan de economische groei”, aldus een trotse minister.

Afgesproken is dat Japan voor 99% van die Britse export geen invoertarieven hanteert, terwijl ook de vereisten voor de herkomst van producten worden versoepeld. Zo genieten typische Britse producten zoals Wensleydale kaas of Welsh lamsvlees straks in Japan van dezelfde naamsbescherming als in eigen land.

Volgens het ministerie kan vooral de food- en drankensector sterk profiteren. Japan is de grootste netto-importeur van agrifoodproducten ter wereld, omdat het zelf niet voldoende grond heeft om de bevolking te voorzien. Rond 60% van de binnenlandse consumptie moet uit het buitenland worden aangevoerd. Japan is voor de Britten over de hele linie nu al de vierde niet-EU handelsbestemming. Vorig jaar ging voor € 350 miljoen aan agrifoodproducten naar dat land, 14% meer dan in 2019.

Invoerrechten voor varkens- en rundvlees drastisch omlaag

De Britten hebben afgesproken dat de Japanse invoerrechten voor varkensvlees, rundvlees, zalm en andere agrarische producten drastisch omlaag gaan. Al geldende lage tarieven voor specifieke producten als Stilton Tea en broodmixen, blijven ongewijzigd. Een specifiek punt is dat de mouthandel, die nu jaarlijks voor meer dan € 40 miljoen naar Japan verscheept, veel meer naar dat land mag exporteren dan het bestaande quotum.

De foodindustrie lijkt dan ook tevreden met het bereikte resultaat. Jim Walker, directeur van de gelijknamige fabrikant van shortbread, een Brits koekje: “Japan is al één van onze belangrijkste markten. Sinds we die markt 40 jaar geleden betraden, zijn de verkopen voortdurend toegenomen. Met een akkoord als dit zien we alleen maar meer kansen om die afzet verder op te voeren.”

Zoe Davids, directeur van de National Pig Association, zet de Japan-deal in perspectief. “Japan is tot nu toe een kleine markt voor de varkenssector. Vorig jaar leverden we daar 2.500 ton varkensvlees met een waarde van € 3,5 miljoen. Met de nu gemaakte afspraken kunnen we dat ongetwijfeld wel verder opvoeren. De EU heeft al zo’n overeenkomst met Japan en die blijkt goed uit te pakken voor boeren. We hopen dat ons land het nog beter kan doen en de Britse varkenssector de kans biedt om door te bouwen op een lucratieve markt.”

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.