Skip to content

Buitelende actiegroepen

Het is goed dat we elkaar scherp houden. Belangengroepen en actiegroepen; ieder heeft zijn rol.

Dierenbeschermingsorganisatie Dier&Recht is een  campagne gestart om de zuivelconsumptie te stoppen.- Foto: Henk Riswick premium

Dierenbeschermingsorganisatie Dier&Recht is een campagne gestart om de zuivelconsumptie te stoppen.- Foto: Henk Riswick

Het is goed dat we elkaar scherp houden. Belangengroepen, actiegroepen op het terrein van klimaat, duurzaamheid of welzijn; ieder heeft een rol. Het mag op het randje, maar binnen de grenzen van fatsoen, en graag ook met open vizier.

De nieuwsluwe maand augustus geeft een inkijkje hoe dit krachtenspel soms schuurt. Neem de campagne van Dier&Recht tegen de zuivel. De organisatie stelt met een knipoog naar de Postbus 51-spotjes rondom roken (pakje sigaretten met waarschuwing) en alcohol (maakt meer kapot dan je lief is) het weghalen, mesten en slachten van kalveren aan de kaak. Over smaak valt niet te twisten, maar deze campagne komt in de buurt van ranzigheid.

Smaad en laster

Terecht ook dat boerenorganisatie Agractie aangifte doet van smaad en laster. Van ‘ernstig dierenleed’ waar Dier&Recht boeren van beticht is geen sprake. De aag is wel of deze aangifte uiteindelijke de organisatie niet nog meer gratis publiciteit oplevert.

Een dolksteek in de rug geeft Actiegroep Ongehoord de Dierenbescherming. Volgens Ongehoord – vooral bekend om de inbraken in stallen en undercover opnames – misleidt de Dierenbescherming met het Beter Leven-keurmerk de consument. Zij beticht de Dierenbescherming er zelfs van miljoenen euro’s mee op te strijken. Het keurmerk zou ook tot hogere vleesconsumptie leiden. Mislukt, oordeelt de actiegroep. Stop ermee.

Credits in de pluimveesector

Op zijn zachtst gezegd een opmerkelijke oproep. Het Beter Leven-keurmerk kreeg juist vorige week van weer een andere dierenrechtenorganisatie Wakker Dier alle credits in de pluimveesector. Boni stapt als laatste Nederlandse supermarktketen over op verse kip met één ster. De Dierenbescherming erkent incidenten, maar noemt dit toch het best haalbare.

Je kunt van strategie verschillen. Met een dolksteek in de rug schiet niemand wat op. De campagne niet. De consument niet en ook de producent niet.

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin