Burger King-eigenaar: vlees duurder door arbeidskrapte

18-08-2021 | |
Tegenover de krapte van het personeel in slachterijen staat een groeiende vraag naar vlees, nu steeds meer restaurants weer open zijn. - Foto: ANP
Tegenover de krapte van het personeel in slachterijen staat een groeiende vraag naar vlees, nu steeds meer restaurants weer open zijn. - Foto: ANP

Restaurants Brands International, de eigenaar van restaurantketen Burger King, verwacht dat de kosten van rund- en varkensvlees in de Verenigde Staten zullen stijgen als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt.

Dat komt onder andere doordat vleesverwerkende bedrijven het lastig hebben om voldoende personeel te krijgen.

Overheidssteun werknemers belemmert

Restaurants Brands International, dat ook eigenaar is van ketens Popeyes en Tim Hortons, noemt de uitgereikte steuncheques om Amerikaanse gezinnen door de crisis te loodsen als een van de redenen voor krapte op de arbeidsmarkt. De overheidssteun heeft er volgens het bedrijf voor gezorgd dat er minder stimulansen voor werknemers in de vleesverwerkende industrie zijn om naar het werk te gaan, zo staat in een intern document dat is ingezien door persbureau Bloomberg.

Vraag naar vlees neemt toe

Tegenover de krapte van het personeel staat een groeiende vraag naar vlees, nu steeds meer restaurants weer open zijn. Daarnaast vragen ook supermarkten om meer vlees, waardoor de prijzen stijgen.

Burger King, dat wereldwijd meer dan 18.000 vestigingen heeft, gebruikt rundvlees voor zijn hamburgers, terwijl Popeyes huidsmeer gebruikt in sommige van zijn bakproducten. Tim Hortons verkoopt onder andere spek en worst van varkensvlees.

Het bedrijf zei in een verklaring dat het een langetermijnaanpak heeft om de fluctuaties in grondstoffen te beheren. Vanuit concurrentie-overweging laat het daar niets over los.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

ANP Algemeen Nederlands Persbureau



Beheer