Capaciteit transport naar VK blijft knelpunt

22-12-2020 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Ook met een heropening van de Kanaaltunnel blijft de capaciteit van het transport van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK) een knelpunt. Vrachtwagens staan vast in opstoppingen aan weerzijden van het Kanaal, op sommige parkeerplaatsen staan duizenden vrachtwagens.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldt dinsdagmiddag dat het zich grote zorgen maakt. Op dat moment is er nog steeds veel onduidelijk over de terugkeer van chauffeurs naar Frankrijk, maar ook naar andere landen via veerdiensten. Het advies van TLN is in ieder geval om alleen met bemande vrachtwagens naar het VK te reizen als er een reservering is voor zowel de heen- als terugreis bij de ferryterminals.

Britse supers voorspellen schaarste

De Britse overheid en grote supermarkten spreken elkaar tegen over mogelijke schaarste van verse producten. De twee grootste supermarktketens in het VK, Tesco en Sainsbury’s, waarschuwden maandag al voor mogelijke tekorten in de schappen met groente en fruit volgens persbureau Reuters. De beperkingen vanwege het nieuwe coronavirus vallen juist in de week met een recordvraag naar producten vanwege Kerst. Die is dit jaar extra groot omdat de meeste restaurants ook gesloten zijn.

De Britse minister van Binnenlandse Zaken Priti Patel riep mensen op zich geen zorgen te maken. Volgens haar is er meer dan voldoende voedsel in de winkels.

Niet zomaar naar ander land

Transport en Logistiek Nederland waarschuwt dinsdag voor extra beperkingen voor chauffeurs die in de afgelopen dagen in het VK zijn geweest. Zij kunnen te maken krijgen met beperkingen in andere landen, inclusief verplichte quarantaine en coronatest(s). Dat is onder meer het geval in Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW), net als het VK een belangrijke bestemming voor Nederlandse versproducten. Bepalend is daar of een chauffeur in de 10 dagen voor aankomst in NRW in het VK is geweest. Als het alleen gaat om transitverkeer, dan geldt weer een vrijstelling in NRW.

Esselink
Wim Esselink Redacteur



Beheer