Skip to content

CBL deelt kennis over top-10 producten

CBL wil de kennis over gezondheid en duurzaamheid van producten beter inzichtelijk maken.

Foto: Patricia Rehe premium

Foto: Patricia Rehe

De koepel van Nederlandse supermarkten CBL wil de kennis over gezondheid en duurzaamheid van producten beter inzichtelijk maken.

Voor de 10 grootste productgroepen heeft het CBL informatie op een rij gezet via de website ’Wat zit er in jouw winkelmandje?’ De website geeft ook een beeld van de omzet van deze producten. Samen zijn de meest verkochte producten goed voor een omzet van ruim € 7,3 miljard, dat is ruim 16% van de totale supermarktomzet. Bier is de grootste categorie wat omzet betreft in 2020 en goed voor € 1,5 miljard. Voor bier zoomt het CBL in naleving van het verbod op verkoop aan kinderen onder 18 in op de groeiende verkoop van alcoholvrij bier.

Schijf van vijf

Verpakt vlees is met bijna € 1,5 miljard de op een na grootste categorie. Voor vlees en vleeswaren wijst het CBL wat gezondheid betreft op verlaging van het zoutgehalte in vleeswaren en voor duurzaamheid op de verschillende keurmerken zoals ‘Beter Leven’. Ook wijst het CBL op het gebruik van duurzame soja in veevoer met het RTRS-certificaat en op ambities om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Bij brood (€ 1,4 miljard omzet) komt de schijf van vijf van het Voedingscentrum naar voren bij gezondheid. Dat geldt ook voorproducten als eieren, melk en andere drinkbare zuivel en groente als paprika en komkommer.

Uitbreiding mogelijk

Volgens een woordvoerder van het CBL is in eerste instantie gekozen voor de 10 grootste producten, maar mogelijk wordt dat later nog uitgebreid. Mogelijk wordt ook meer informatie opgenomen naast gezondheid en duurzaamheid.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin