Flink verschil in gezondheidsbeleid supermarkten

Supermarkten verschillen sterk van elkaar in de mate waarin ze gezond voedsel toegankelijk maken. Dat blijkt uit een onderzoek van Questionmark, een ngo die een gezondere levensstijl propageert.

In hun Superlijst gezondheid 2020 staan Ekoplaza, Lidl, Dirk en Coop in een lijstje voorlopers, terwijl Plus, Aldi en Albert Heijn als achterblijvers te boek staan. Jumbo is een middenmoter in de lijst.

In 2018 is een preventieakkoord gezonde voeding gesloten waarin is afgesproken dat de retail actief probeert consumenten te bewegen tot gezonde keuzes in de winkel. De zogeheten Schijf van Vijf voor gezonde voeding speelt daarin een belangrijke rol. In het onderzoek zijn de supers vergeleken op onder meer assortiment, vindbaarheid van gezonde producten in de winkels en promotiebeleid. Van aanbiedingen in folders is volgens de onderzoekers 82% ongezond.

De supermarkten scoren heel verschillend op de verschillende criteria. Volgens Questionmark laat dat zien dat er voor alle supermarkten nog veel te winnen is.

Lees verder onder de tweet

Debat over gezond en betaalbaar voedsel in Dutch Food Week

Gezonder eten en een gezondere levensstijl is een van de thema’s in de Dutch Food Week die deze week gehouden wordt. Volgens professor Jaap Seidell is er een grote urgentie om het voedingspatroon van Nederlanders aan te passen, zowel vanwege gezondheid als met het oog op milieu- en klimaateffecten. “De groenteconsumptie moet omhoog, de consumptie van dierlijke producten moet lager, evenals van frisdrank”, zei hij in het Dutch Food Price Debate. Hij pleit onder meer voor gesubsidieerde gezonde maaltijden op scholen.

Volgens Jeroom Remmers van de TAPP Coalitie is de tijd rijp voor invoering van een heffing op vlees en frisdrank. De opbrengsten daarvan zouden ten goede moeten komen aan producenten zodat die duurzamer kunnen werken.

Lees verder onder de tweet

Pleidooi voor lagere btw op groente en fruit

Karin Bemelmans van het GroentenFruit Huis zit intussen goede kans verlaging van de btw op groente en fruit, om zo de consumptie daarvan te verhogen. “We proberen al heel lang mensen aan te sporen meer te consumeren, maar het schiet niet op. Het wordt te veel bij het individu gelegd, er zijn andere maatregelen nodig.”

Lees ook het opinieartikel: Verlaag het btw-tarief voor groenten en fruit

Als partner van de Dutch Food Week besteedt Food&Agribusiness extra aandacht aan de voedselthema's die in deze week (10 t/m 17 oktober) centraal staan. Lees meer artikelen hierover

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.