Groei voor foodbedrijven in consumententrends

Volgens ABN Amro groeit de vraag naar voedingsmiddelen vooral buiten de EU. Ondernemers die zich richten op de binnenlandse markt kunnen omzet laten groeien door in te spelen op consumententrends.

De voedingsmiddelenindustrie profiteert vooral van de toename van de buitenlandse vraag uit landen buiten de EU. De vraag naar voedingsmiddelen in Europa loopt tegen grenzen aan. Dat stelt ABN Amro in haar vorige week verschenen sectorprognose Food. De omzet van ondernemers in de voedselverwerkende industrie groeide met 0,7%. De omzet in het buitenland nam met 3% toe, terwijl de binnenlandse omzet met 1,9% daalde. Ongeveer de helft van wat foodondernemers produceren, wordt geëxporteerd. De bank schrijft dat ondernemers die zich op de binnenlandse en Europese markt richten, hun omzet kunnen laten groeien door rekening te houden met verschuivende voorkeuren.

Vlees en groente

Een voorbeeld van de tweedeling in groei binnen en buiten de EU is te zien in vlees. De bank ziet dat de groei van vlees binnen de EU veel minder groot is dan buiten de EU. Anders dan bij vlees komt de groei van de groente-export juist uit de landen rond Nederland. De uitvoerwaarde van groente naar EU-landen steeg in 2019 met 11%, terwijl de uitvoer buiten de EU met 2% toenam. Ongeveer een vijfde van de uitvoer van verse groente heeft een bestemming buiten de EU. Een derde van de bewerkte en geconserveerde groente eindigt buiten de EU. ABN merkt op dat er voor ondernemers in de groente- en fruitsector veel kansen in de EU liggen. Ondernemers zouden kunnen meeliften op de inspanningen van overheden om consumenten meer groente en fruit te laten eten.

Verspakketten

Sommige consumententrends zijn aantrekkelijk voor voedingsproducenten. Zo blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis dat gesneden groenten en verspakketten heel populair zijn. Het aantal verkochte pakketten met verse groente nam in 2019 met meer dan 40% toe. De gemaksproducten kunnen volgens ABN terrein winnen en kunnen zorgen voor verdere omzetgroei bij foodondernemers. De bank verwacht dat de trend zich de komende 2 jaar doorzet doordat het economisch goed gaat en de werkloosheid op een laag niveau blijft. Ook de trend dat mensen steeds vaker buitenshuis eten is een kans voor foodbedrijven. Chef-koks zouden ook belang hebben bij gemaksproducten die ze bij groothandels kopen.

Azië

In de sectorprognose beantwoordt ABN de vraag: Is Azië het beloofde continent voor groei? Dat antwoord is tweeledig, aldus de bank. Enerzijds groeit de bevolking daar nog hard, terwijl deze in Nederland en de EU juist afneemt. Ook is er in de Aziatische landen steeds meer behoefte aan voeding van hoge kwaliteit en Nederland heeft een goede naam op dit gebied. Anderzijds ligt het zwaartepunt van export nog altijd in de EU. Uitvoer naar buiten de EU betekent vaak hogere administratieve lasten, gebrekkige kennis van wet- en regelgeving en cultuur. Dat kan een obstakel vormen. Daarnaast kan de afstand als een barrière gezien worden. Veel verse producten zijn beperkt houdbaar.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.