Südzucker neemt geen afscheid van suikermarkt

16-07-2021 | |
Südzucker is de facto namelijk allang niet meer alleen maar bietenverwerker, maar ook fabrikant van onder meer diepvriesproducten, zoals bijvoorbeeld pizza’s. Foto: ANP
Südzucker is allang niet meer alleen maar bietenverwerker, maar ook fabrikant van onder meer diepvriesproducten, zoals bijvoorbeeld pizza’s. Foto: ANP

De nieuwe bedrijfsstrategie van Südzucker speelt in op de trends minder suiker, meer plantaardig voedsel en meer aandacht voor duurzaamheid en klimaat. Suiker blijft niettemin belangrijk voor het Duitse concern.

Europa’s leidende suikerfabrikant Südzucker lanceerde in mei zijn nieuwe bedrijfsstrategie. Onder de leus Get the power of plants wil het beursgenoteerde Duitse concern zijn profiel als fabrikant van plantaardig voedsel versterken. Suiker staat steeds minder goed aangeschreven bij de consument, dankzij de waarschuwingen van de kant van de medici. Voedingsfabrikanten worden internationaal door de overheden dringend verzocht de suikergehaltes in hun producten te reduceren.

Het management van Südzucker kan niet net doen of er met suiker niets aan de hand is. Los van suiker ligt ook de consumptie van vlees onder vuur en is er de roep om meer plantaardige eiwitten in plaats van dierlijke eiwitten. Daarom Get the power of plants, de strategie die vooralsnog loopt tot 2026.

Südzucker: winst waarborgen

Wat wil Südzucker concreet onder deze leus zien te bewerkstelligen? Fundamenteel bekeken gaat het er uiteraard om de winstgevendheid te waarborgen. In 2020-‘21 en het daaraan voorafgaande boekjaar was het concern verliesgevend. Dat leidde tot de sluiting van vier fabrieken en inkrimping van het personeelsbestand. De vernieuwde strategie moet behalve voor winst ook de groei weer terugbrengen. Dat betekent dat Südzucker af wil van zijn profiel als pure verwerker van landbouwgrondstoffen en inzet op de ontwikkeling van nieuwe ‘op planten gebaseerde oplossingen’ voor de voedingsindustrie en daarmee dus ook voor zichzelf.

Inzetten op biologische chemicaliën

Südzucker is de facto namelijk allang niet meer alleen maar bietenverwerker, maar ook fabrikant van onder meer diepvriesproducten, zoals bijvoorbeeld pizza’s. Naast voeding dienen de producten van Südzucker ook de energiewinning. Daarbij moet op dit ogenblik primair worden gedacht aan bio-ethanol. Verder ziet het concern nieuwe kansen voor producten voor de chemische industrie. Daarbij wil het inzetten op biologische chemicaliën die worden gehaald uit koolstof van bieten, mais en aardappelen. Dat helpt tevens de duurzaamheidsdoelstellingen van het concern een handje. Duurzaamheid en klimaat staan eveneens hoog op de agenda bij Südzucker.

Meerderheidsbelang bij boeren

Aan de beurs kreeg het bedrijf de handen voor een en ander niet op elkaar. Dat kwam volgens de analisten vooral omdat het verzuimde om bij de strategie ook cijfermatige doelen aan te geven. Mogelijk werd het ook als nogal tegenstrijdig opgevat dat CEO Niels Pörksen bij de presentatie van de strategie onderstreepte dat suiker belangrijk blijft voor het concern. Pörksen richtte zich daarmee daarmee waarschijnlijk tot zijn bietenleveranciers, deze boeren hebben de meerderheid van het aandelenbelang in het concern. Aan een naamsverandering denkt het bedrijf kennelijk niet.

Verlies door suiker

Südzucker begon op 1 maart aan het boekjaar 2021-‘22. De suiker leverde in het 1e kwartaal nog steeds verlies op. De vooruitzichten van het suikersegment voor het jaar als geheel zijn niet overweldigend positief. In feite kan het vriezen en dooien, gezien de outlook van een operationeel resultaat tussen de € 0 en € 100 miljoen. Het operationele concernresultaat wordt naar verwachting wel duidelijk positief. De omzet groeit naar maximaal € 7,2 miljard en minimaal € 7 miljard: € 300 miljoen tot € 500 miljoen meer dan in 2020‘21.

Verseput
Wim Verseput Freelance redacteur


Beheer